Norsk Folkehjelp er sterkt bekymret for den humanitære situasjonen i det nordøstlige Syria og fordømmer på det kraftigste det tyrkiske angrepet mot sivile mål. Norsk Folkehjelp oppfordrer norske myndigheter til å ta i bruk alle diplomatiske midler for å stoppe den tyrkiske aggresjonen.

Det tyrkiske militæret har siden i går kveld angrepet mål i det nordøstlige Syria. Lokale kilder melder at tyrkiske bakkestyrker også skal ha krysset grensen, men dette er fortsatt ikke bekreftet. Det meldes om sivile tap og vi er bekymret for lidelsene sivilbefolkningen utsettes for.

Grenseområdet mellom Tyrkia og Syria er tett befolket. Det bor nesten en halv million mennesker i et fem kilometer bredt område langs den syrisk-tyrkiske grensen. Av disse er 90 000 mennesker allerede på flukt fra andre steder i Syria. Når tett befolkede områder bombes vet vi at en svært stor andel av de skadde og drepte er sivile.

Angrepet gjør det også vanskelig for humanitære aktører å nå de rammede områdene med humanitær hjelp.

Norsk Folkehjelp deler utenriksministerens bekymring for sivilbefolkningens situasjon, men vil på det sterkeste oppfordre ministeren til å fordømme aggresjonen i klare ordelag. Norsk Folkehjelp krever stopp av norsk eksport av våpen og forsvarsmateriell til Tyrkia umiddelbart, og ber om at Norge innfører økonomiske sanksjoner mot Tyrkia inntil aggresjonen opphører. Norsk Folkehjelp ber norske myndigheter kreve av Tyrkia at humanitære aktører skal kunne operere trygt i området.

Norsk Folkehjelp har siden 2012 hatt innsats i de områdene som nå er rammet av det tyrkiske angrepet. Med midler fra Det norske utenriksdepartementet yter Norsk Folkehjelp humanitær nødhjelp og er også involvert i mer langsiktige prosjekter. Sammen med våre lokale partnere hjelper vi de som er hardest rammet av konflikten med matvarehjelp og kontantstøtte.

Våre partnere på bakken jobber med distribusjon av mat og medisiner. Norsk Folkehjelp vil forsøke å trappe opp humanitær nødhjelp og bidra til beskyttelse av sivile.

Norsk Folkehjelps seksjonsleder for Midtøsten Trude Falch kan kontaktes på 982 33 186

Nuclear Weapons Ban Monitor 2019 er her16.10.2019 19:05:34 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp lanserte 16 oktober årets utgave av Nuclear Weapons Ban Monitor, på et arrangement under FNs generalforsamling i New York. Rapporten, som generalsekretær Henriette Westhrin har kalt "ei forskningsbasert vaktbikkje", måler fremgangen til en verden fri for atomvåpen generelt og FN-traktaten som forbyr atomvåpen spesielt. Den evaluerer også hvorvidt ulike staters politikk og praksis på atomvåpenområdet er i samsvar med forbudstraktaten eller ikke.