Norsk Folkehjelp; den såkalte fredsplanen er provoserende ensidig, en undergraving av folkeretten og FN og Norge må ta sterk avstand fra planen

Den såkalte fredsplanen fra President Trump er provoserende ensidig. Ingen løsning er mulig uten palestinerne ved forhandlingsbordet. Planen er en undergraving av folkeretten og FN, og Norge må ta sterk avstand til planen.

Mur i Qalandia, foto: Norsk Folkehjelp (Åsmund Mjåland)

President Trumps fredsplan er et alvorlig angrep på internasjonal folkerett, og den siste i en lang rekke handlinger fra amerikanske myndigheter som direkte undergraver den internasjonale regelstyrte verdensorden som har tjent Norge godt i over 70 år.

I desember 2017 anerkjente Trump Jerusalem som Israels hovedstad, og brøt dermed med en langvarig internasjonal konsensus om at Jerusalems status må avgjøres gjennom forhandlinger. Trump-administrasjonen ignorerte flere resolusjoner fra FN sikkerhetsråd, som slår fast at Israel skal trekke seg tilbake fra landområdene som ble okkupert i 1967, inkludert Øst-Jerusalem.

I mars 2019 fulgte Trump-administrasjonen opp med å anerkjenne de okkuperte syriske Golanhøydene som en del av Israel. Også dette til tross for en rekke resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd som slår fast at Israel skal trekke seg tilbake fra disse landområdene. Resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd er bindende for samtlige av FNs medlemsstater.

- Trump-administrasjonens siste trekk – å godkjenne Israels annektering av bosettingene og store deler av område C, - ser fullstendig bort fra de samme resolusjonene, og at FN siden slutten av 70-tallet har fastslått at de israelske bosettingene ikke har lovlig gyldighet. FN har senere oppfordret alle til å differensiere mellom staten Israel og det okkuperte palestinske området.

Fra før av har okkupasjonen spist opp nær halvparten av palestinsk land. Store deler av palestinske jordbruksarealer er utilgjengelige for palestinske bønder. De får ikke adgang til å dyrke sin egen jord på grunn av sikkerhetsgjerdene og muren som omslutter og stenger dem ute. Veier som kun er tilgjengelige for bosettere, splitter opp palestinsk land i et lappeteppe. For å reise mellom landsbyer på Vestbredden må de passere utallige sjekkpunkt som effektivt begrenser frakt av varer og persontransport.

Trump-administrasjonen river opp i den internasjonale regelstyrte verdensorden, og muligheten for en levedyktig palestinsk stat reduseres ytterligere. Område C er området hvor mesteparten av Vestbreddens naturressurser og produktivt land ligger, og som ifølge Verdensbanken vil være svært viktig for Palestinas fremtidig økonomi. Den palestinske staten som foreslås opprettet, vil ikke ha kontroll over egne grenser, og det slås fast i avtalen at israelerne skal beholde retten til å gjennomføre raids inne i palestinsk område.

Når Norge sikter seg inn på en plass på Sikkerhetsrådet, bør det være en selvfølge at vi aktivt forsvarer folkeretten og palestinernes rettigheter. Utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide har sagt at «Norge skal stå først når folkeretten må forsvares. I prinsipp og med handling.» (utenrikspolitiske redegjørelse på Stortinget, 2018). I en kommentar til NTB etter at planen ble sluppet, sier hun imidlertid: «Det er opp til partene å avgjøre om dette forslaget kan være med på å danne grunnlag for å gjenoppta forhandlingene». Dette kan på ingen måte sies å være noe i nærheten av å stå først når folkeretten skal forsvares. Nå må Norge være tydelige.

For mer informasjon eller ytterligere kommentarer, ta kontakt med Andrew Preston, Rådgiver på Palestina og norske bånd til Israels okkupasjon.

Mur i Qalandia, foto: Norsk Folkehjelp (Åsmund Mjåland)

Norsk Folkehjelp: Over 1000 parlamentarikere fra hele Europa advarer mot Israels planlagte annektering av Vestbredden24.6.2020 13:22:10 CESTPressemelding

Fire samfunnstopper og politikere fra Israel, sammen med 1080 parlamentarikere fra hele Europa, advarer i et brev mot Israels planlagte annektering av Vestbredden.Blant de norske underskriverne er Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre og Åsmund Aukrust fra Ap.Norsk Folkehjelp mener at den varslete annekteringen fortjener en sterk reaksjon og mottiltak fra Norge og verdenssamfunnet og applauderer initiativet og bidrar til å spre brevet..

58 norske organisasjoner krever en slutt på blokaden av Gazastripen – stopp kollektiv avstraffelse nå!5.5.2020 08:00:00 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp, Fagforbundet, Forsvar Folkeretten og Ship to Gaza Norway har tatt initiativ til et opprop til støtte for det palestinske folket under Covid-19-utbruddet. Organisasjonene som er tilsluttet krever at Norge bruker sin innflytelse for å få blokaden av Gazastripen hevet. Blokaden er en kollektiv avstraffelse som bryter med folkeretten.