Norsk Folkehjelp: Den blodige konflikten i Mosambik må stoppes

Halshuggingen av minst 50 mennesker på en fotballbane vitner om en eskalering i den blodige konflikten preget av grusomme voldshandlinger. Norsk Folkehjelp mener det er viktig å sikre en tilstedeværelse av internasjonale og nasjonale aktører i regionen for å få inn nødhjelp.

En ansatt i oljeselskapet Anadarko passer på veien ned til et naturgassmottak i Palma, Cabo Delgado.

Siden 2017 er flere enn 355.000 mennesker fordrevet fra sine hjem og over 2000 har mistet livet i konflikten i Cabo Delgado i Mosambik.Det er de siste årene oppdaget store mengder naturgass utenfor kysten av landet og mange ser konflikten som en del av kampen om naturressurser. Det hersker stor frustrasjon rundt hvordan de enorme ressursene vil bli fordelt og hvorvidt de vil komme lokalbefolkningen til gode. Norske Yara har lenge vært interessert i å investere i området, men ser nå ut til å ha lagt planene på is.

Norsk Folkehjelp er på plass i Cabo Delgado og bidrar gjennom våre partnere inn i nødhjelpsarbeidet slik at internflyktningene får land, og nødvendig frø og utstyr slik at de kan dyrke sin egen mat. Dette gjøres med støtte fra den norske ambassaden i Maputo.

–Vi er rystet over de siste rapportene som kommer inn. Dette kan ikke beskrives som noe annet enn bestialske handlinger -dette må stoppes, sier Norsk Folkehjelps regiondirektør for det sørlige Afrika, Claudio Feo.

Norsk Folkehjelp har støttet partnere i Mosambik i over 30 år. De humanitære behovene er enorme, men angrepene fra opprørsgruppene blir mer og mer voldsomme, sikkerhetssituasjonen er vanskelig, og store i store områder av landet får vi ikke tilgang.

–Det viktigste nå er å sikre at konflikten ikke blir ytterligere militarisert og at regionen holdes åpen slik at det sikres fri informasjonsflyt og pålitelig dokumentasjon om hva som skjer, avslutter Feo.

Norsk Folkehjelp - bistand på 1% av BNI er bra- arbeidet mot covid-19 må ikke gå på bekostning av arbeidet med å styrke sivilsamfunnet.7.10.2020 13:44:35 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp er fornøyd med å se at nivået på bistanden opprettholdes på 1% av BNI og utgjør 38,4 milliarder. Regjeringen viser at dette ikke er tiden for å kutte i internasjonal bistand. Kampen mot covid-19 er global og verdens land må stå sammen i den. Når flere andre land har kuttet i bistanden er Norges opprettholdelse av 1% et sterkt internasjonalt signal som vil bli lagt merke til.

Norsk Folkehjelp: Viktig å bekjempe hatkriminalitet - bra med nasjonalt kompetansesenter til støtte for alle politidistrikt7.10.2020 12:45:00 CESTPressemelding

Hatkriminalitet er et voksende problem som vi som samfunn må adressere. I dag er det bare Oslo politidistrikt som har en dedikert gruppe som jobber med hatkriminalitet. Det er derfor gledelig at regjeringen nå bevilger penger til et nasjonalt kompetansesenter som skal være til støtte for alle politidistrikt. Norsk Folkehjelp er også glade for øremerket tilskudd til forskning på feltet.

Norsk Folkehjelp: Bra med tiltak for bekjempelse av rasisme og diskriminering7.10.2020 12:35:29 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp er glade for regjeringas satsing på en ny tilskuddsordning i arbeidet mot rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer. Strukturelle forhold fører til at minoriteter systematisk kommer dårligere ut enn andre deler av befolkningen, dette må bekjempes. Norsk Folkehjelp håper derfor at bevilgningen for å øke mangfoldet i arbeidslivet kan bidra til faktiske endringer.