Norsk Folkehjelp: Bisto med spesialisert drone i søk etter savnet 39 åring på Gjøvik

Norsk Folkehjelp har siden sent mandagskveld bistått med frivillige redningsmannskaper i søket som foregikk på Gjøvik. Gjennom natten har det blitt søkt med bil, snøscooter og til fots og nå også med spesialisert drone.

Bildet: Norsk Folkehjelp - dronepilot Tor-Erik Kvarstad Øien

Norsk Folkehjelp har hatt mannskaper fra Rena, Hamar, Moelv og Hadeland med i søket. 11 mannskaper deltok i søket i natt. I morgentimene er det foretatt utskiftning av mannskaper slik at det blir uthvilte frivillige inn i innsatsen.

Spesialisert drone

Norsk Folkehjelp Moelv har rykket ut med en drone som er spesialisert for søk og redningsoppdrag. Den tåler mer vær og vind enn vanlige droner og har varmesøkende kamera. Dronen håndteres av dronepiloter som har erfaring og opplæring i søk- og redning.

Dronen var tilgjengelig gjennom hele natten, men ble satt i søk i 9 tiden. Kort tid før den savnede ble gjort rede for. Som politiet melder på Twitter avsluttes nå leteaksjonen.

Det betyr at Norsk Folkehjelps frivillige rydder opp, og går tilbake i beredskap.

For mer informasjon ta kontakt med fungerende leder for redningstjenesten Jonas Vikran Hagen på tlf: 95265727

Bildet: Norsk Folkehjelp - dronepilot Tor-Erik Kvarstad Øien

Norsk Folkehjelp: Tusenvis av frivillige akutthjelpere står klare for å redde liv. Hvorfor makter ikke staten å bruke tilbudet?24.3.2021 11:42:52 CET | Pressemelding

I 2017 inviterte helseminister Bent Høie til dugnad for å redde flere liv. Private og frivillige organisasjoner har investert tusenvis av timer og millioner av kroner i dugnaden, men fire år etter oppstart makter ikke staten å sette prosjektet ut i live. I dag utfordres helse- og omsorgsministeren av Arbeiderpartiets Tuva Moflag i stortingets spørretime.