Norsk Folkehjelp ber folk i Troms og Finnmark revurdere påsketuren

– Det er forbundet med ekstrem risiko å bevege seg i feil terreng nå, sier leder i Norsk Folkehjelp Sanitet, Vegard Eidissen Lindbæk.

Han er også skredleder i Norsk Folkehjelp Midt-Troms, og er svært bekymret for forholdene i fjellet i den nordligste landsdelen akkurat nå.

Fredag omkom fire personer i ulike skredulykker i Troms. I tillegg ble det varslet om flere andre skred der personer ikke var involvert.

– Lavtrykket som har passert over Troms og Finnmark i slutten av denne uken har ført med seg mye vind og snø. Det er den perfekte oppskrift på stor snøskredfare. Norsk Folkehjelp oppfordrer alle som planlegger fjelltur i nord i påsken, om å utvise stor forsiktighet og vurdere om turen er nødvendig, sier han.

– Vindretningen som har vært de siste dagene, kan også føre til skredfare på steder det normalt ikke er fare for skred. Man må sjekke skredvarslet på Varsom.no og forholde seg til det som er meldt. Skredfaren i Troms og Finnmark er nå høyst reell, sier han.

Eidissen Lindbæk tror den store skredfaren kommer til å vare gjennom første del av påsken.

– All ferdsel i skredterreng bør derfor unngås gjennom påsken. I tillegg er det viktig å huske at det ikke bare er i skredterreng man er utsatt, men også utløpssoner.

Både i Tromsø, Lenangen, Øverbygd og Nordreisa rykket frivillige mannskaper fra Norsk Folkehjelp ut på snøskred som gikk fredag.