Norsk Folkehjelp bekymret for utviklingen for den frivillige beredskapen

Norsk Folkehjelp oppfordrer stortingsflertallet til å prioritere gratis nødnett, øke grunnstøtten til de frivillige beredskapsorganisasjonene, før det går ut over den lokale beredskapen.
Frivillige beredskapsorganiasjoner blir nok en gang ikke prioritert av regjeringen. Øvelse med Norsk Folkehjelp Moelv og omegn. Foto: Norsk Folkehjelp

Budsjettet følger ikke opp stortingsflertallet
-De frivillige er til stede og sikrer god lokal beredskap hver eneste dag. Vi opplever at alarmen går stadig oftere, og som oppdragsgiver må staten ta et større ansvar. De må øke grunnstøtten til den frivillige redningstjenesten, gi tilgang på nok nødnett-terminaler, og ta ansvaret for et digitalt samhandlingsverktøy sier Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Dette er særlig aktuelt nå der de frivillige står overfor nok en sommer der de aller fleste mange kommer til å feriere i Norge og bruke naturen i enda større grad enn vi gjør til vanlig.

- Å løse nødnett-utfordringen og å øke grunnstøtten til den frivillige redningstjenesten, er de viktigste grepene stortinget kan gjøre for å løfte de frivillige og sikre at det er trygt å bo og feriere over hele landet. I tillegg er det maktpåliggende at staten tar ansvaret for å eie og utvikle et digitalt samhandlingsverktøy. Dette kan ikke hvile på frivillige krefter alene, sier Westhrin. - Regjeringen omtalte de frivillige som en viktig del av akuttberedskapen i sin egen samfunnssikkerhetsmelding, men det virker ikke som de virkelig tar dette innover seg.

Norsk beredskap hviler på frivillg innsats
I tillegg til lete- og redningsaksjoner har frivillige også vært sentrale i håndteringen av de store krisene de siste årene – som under koronapandemien, Gjerdrum-katastrofen og Viking Sky-hendelsen.

- Norsk beredskap hadde ikke vært den samme uten de frivillige. Dette må stortinget ta på alvor. De frivillige stiller opp gang på gang, men det er ingen vilje fra regjeringen til å ta tak i de utfordringen vi har løftet over mange år. I lengden vil denne ansvarsfraskrivelsen gå ut over beredskapen vår, sier Westhrin.

Gjerdrum-katastrofen omtales som den største redningsaksjonen i Norge noensinne. Her var nødnett et viktig verktøy for at alle etatene og de frivillige kunne samarbeide effektivt.

Store mangler
- De frivillige må kunne kommunisere og samhandle direkte nødetatene. Nå står vi i en situasjon der det er manglende tilgang til kritiske verktøy, og det er svært bekymringsfullt, sier Westhrin.

- Bekymringsfullt at regjeringen ikke følger opp den klare meldingen fra stortinget om å prioritere den frivillige redningstjenesten - nå er det opp til stortingsflertallet å gjenta den klare beskjeden fra arbeidet med samfunnssikkerhetsmeldingen tidligere i vinter: Den frivillige redningstjenesten skal prioriteres!