Norsk Folkehjelp; 50 fra Moria er bare ikke nok – regjeringen kan bedre

Beslutningen fra regjeringen om å hente ut 50 flyktninger fra Moria leiren er altfor lite, altfor sent.
Flyktninger som flykter fra brannen i Morialeiren. Bilde:  Manolis LAGOUTARIS / AFP / NTB
Flyktninger som flykter fra brannen i Morialeiren. Bilde: Manolis LAGOUTARIS / AFP / NTB

– Norsk Folkehjelp synes det er problematisk at Norge skal ta imot kun 50 flyktninger fra den brennende Moria Leiren i Hellas. Ikke bare bør Norge jobbe for å skalere opp arbeidet med å få resten av Europa til å ta inn en større andel, men Norge bør ta inn flere selv også. Over hundre norske kommuner har tatt ansvar og er villige til å ta imot flyktninger, sier generalsekretær Henriette Killi Westhrin.

En katastrofal brann i Moria leiren i natt har endelig fått det til å løsne for den norske regjeringen.

Det måtte scener fra en brennende leir til før regjeringen handlet, selv om enkelte nå hevder at beslutningen var tatt for lenge siden.

Det viktigste aspektet er den humanitære tragedien, samtidig vet vi at norske kommuner står klar til å ta imot.

Norsk folkehjelps lokallag rundt om i landet har frivillige som står klar for å gjøre sin del av innsatsen for å inkludere disse flyktningene. Norge har vist en sendrektighet i arbeidet med å hjelpe flyktningene fra Moria, bra at det nå tas imot noen, men det er fortsatt nærmere 30.000 flyktninger igjen i leirene i Hellas.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær Norsk Folkehjelp

Tel:907 96 835