Norsk Folkehjelp: -Tydelig krav fra LO om atomvåpen

LO-kongressen vedtok fredag å arbeide for at Norge signerer og ratifiserer FN-traktaten som forbyr atomvåpen, og for at Norge skal arbeide for å få NATO til å integrere traktaten i alliansens nedrustningsstrategi.

Dette er et tydelig krav fra LO, som regjeringen vil merke i form av økt press til å endre politikk. Norsk Folkehjelp er glade og stolte over LO, og ser fram til å samarbeide med dem om å få regjeringen til å se hvor viktig det å si nei til atomvåpen og ja til forbudet, for å få atomvåpenstatene til å forhandle om nedrustning.

-LO endrer Norge. Det er det ingen tvil om. Nå må statsminister Jonas Gahr Støre og utenriksminister Anniken Huitfeldt gjøre en mye bedre jobb for å redusere den risiko som atomvåpen utsetter oss for, sier Norsk Folkehjelps generalsekretær Henriette Westhrin.

-Dette er også en seier for for Norsk Folkehjelp som sitter i det internasjonale styret i ICAN og som har jobbet intenst for at Norge skal endre retning i spørsmålet, sier Westhrin.

Kontakter: GS Henriette Westhrin: 90796835, Våpenfaglig konsulent Grethe Lauglo Østern: 90078208

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.