Norsk folkehjelp - Colombia med nasjonal storstreik – flere kjente ledere kommer til Oslo og kan intervjues

I dag torsdag 21 begynner en nasjonal storstreik i Colombia. Situasjonen er svært spent, det er stor mobilisering også blant folk som ikke vanligvis streiker, regjeringen truer med portforbud og har militarisert Bogota sentrum. Kravene fra de som protesterer er mange, men inkluderer stans av drap på miljøforkjempere, urfolk og andre sosiale ledere, gjennomføring av fredsavtalen, endringer i pensjons og arbeidstakerrettigheter og omfordeling av ressurser.

Norsk Folkehjelp får besøk av Yhoana Milena Castaño, visepresident i Coordinador Nacional Agrario (CNA), en av Colombias største bondebevegelser. CNA jobber for å forsvare retten til jord, verdige liv og folkelig selvstyre.

CNA er aktivt med i mobiliseringen og hun er svært aktuell å intervjue om den spente situasjonen i Colombia. Hun er i Oslo fra fredag 22 november til tirsdag 26.

Fredag 22/11 er Norsk Folkehjelp medarrangør for konferansen Sammen for Fred i Colombia på Ingensteds, der Yhoana Milena Castaño er en av innlederne https://www.facebook.com/events/2700572759995139/

Tirsdag 26/11 arrangerer Norsk Folkehjelp frokostmøte (i egne lokaler) med tittel Sivilsamfunnets rolle i fredsprosessen i Colombia: Hindre og muligheter på veien mot fred https://www.facebook.com/events/774003799707271/?notif_t=plan_user_invited&notif_id=1574337557479619

Norsk Folkehjelp har samarbeidet med sivilsamfunnsorganisasjoner i Colombia siden 2004 og hatt mineryddingsprogram siden 2015.

På frokostmøtet stiller foruten Yhoana Milena Castaño, bonde og visepresident for Coordinador Nacional Agrario (CNA), også Angela Orrego, leder for HUMANICEMOS DH og representant i FARC-EP-delegasjonen til fredsforhandlingene i Havanna og  Álvaro Jiménez Millán, leder for Campaña Colombiana Contra Minas (CCCM).

CCCM er en nasjonal humanitær mineryddingsorganisasjon som siden 1999 har jobbet for nedrustning og som fremmer trygghet og utvikling for mennesker.

Orrego og Milan er i Oslo i forbindelse med den store internasjonale konferansen rundt minekonvensjonen der Norge har presidentskapet, som foregår neste uke. https://www.osloreviewconference.org/

For kontakt og mer informasjon:

Rådgiver Latin-Amerika Andrea Ramirez Stangeland tlf: 96 93 53 83

Eller seksjonsleder Beate Thoresen  tlf: 45 20 00 55

Norsk Folkehjelp: Over 1000 parlamentarikere fra hele Europa advarer mot Israels planlagte annektering av Vestbredden24.6.2020 13:22:10 CESTPressemelding

Fire samfunnstopper og politikere fra Israel, sammen med 1080 parlamentarikere fra hele Europa, advarer i et brev mot Israels planlagte annektering av Vestbredden.Blant de norske underskriverne er Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre og Åsmund Aukrust fra Ap.Norsk Folkehjelp mener at den varslete annekteringen fortjener en sterk reaksjon og mottiltak fra Norge og verdenssamfunnet og applauderer initiativet og bidrar til å spre brevet..