Norsk bowlingseier i EM for nasjonale mestere

Bowlingspilleren Glenn Morten Pedersen vant i helgen "European Champions Cup 2019" i Tyrkia. Denne årlige turneringen for nasjonale mestere er høyt anerkjent, og er tidligere vunnet av en rekke meritterte europeiske utøvere.

Seierspallen i ECC 2019 med Drammenspilleren Glenn Morten Pedersen på toppen

Glenn Morten Pedersen fra Drammen Tigers Bowlingklubb vant tidligere i år Kongepokalen i Bowling-NM, og var følgelig kvalifisert for årets "European Champions Cup" som ble arrangert i Ankara i regi av det europiske bowlingforbundet, ETBF. Over 30 land stilte opp, og den norske spilleren viste seg som den klart beste utøveren hele turneringen sett under ett.

"Glenn Morten var litt nervøs fra start, men det slapp ganske raskt, og allerede etter 16 av 24 innledende serier var han i ledelsen" kan landslagstrener Ulf Hämnäs fortelle. "Deretter så han seg aldri tilbake, og var egentlig ikke truet i finalespillet. En stor prestasjon som vår spiller virkelig kan være stolt over" avslutter landslagstreneren.

Norge har vunnet mesterskapet tidligere, senest i 2010, men det er andre nasjoner som i de senere år vanligvis har kommet bedre ut i denne europiske utgaven av "Mesterens Mester" innen bowling. Turneringen har vært arrangert siden 1979.

"Det er ikke lett å vinne internasjonale mesterskap i bowling, og Norges Bowlingforbund er imponert og glade for denne seieren, som viser at vi fortsatt kan hevde oss på den internasjonale arenaen" sier generalsekretær Per Iversen. "Vi har en utfordring innen rekruttering til idretten vår, men vi håper selvsagt at slike gode resultater vil gi oss økt oppmerksomhet og bedre rekrutteringsgrunnlag. Det står flere interessante mesterskap foran oss i løpet av de neste månedene, inkludert Nordisk Ungdomsmesterskap i november og EM for både damer og herrer i 1. halvår 2020. Våre utøvere vil arbeide hardt med tanke på fortsatt fremgang, og for å vise at norske bowlingspillere er å regne med fremover" avslutter generalsekretær Iversen.

Seierspallen i ECC 2019 med Drammenspilleren Glenn Morten Pedersen på toppen

Norges Bowlingforbund (NBF) ble stiftet i 1962. Forbundet organiserer alt turneringsaktivitet og ligaspill for bowlingspillere i Norge. Bowling er en av de største "ikke-olympiske" idrettene i verden, og det arrangeres internasjonale mesterskap hvert eneste år. I Norge er det cirka 2.000 utøvere fra cirka 90 klubber som har spillerlisens. Macron-ligaen er landsdekkende seriespill for Norges beste utøvere av begge kjønn. I tillegg arrangeres det seriespill ned til lokalbasert 3. divisjon og flere hundre enkeltturneringer. Det gjennomføres 7 ulike Norgesmesterskap, også for Døve/Hørselshemmede og Veteraner, foruten Junior og Senior-NM. Bowling er en idrett som passer de aller fleste, uavhengig av fysiske forutsetninger, foruten at idretten er svært inkluderende og sosial.

"Bowling: Easy Game To Play  -  Tough Sport To Master"

Kongepokal tildelt ny generasjon spillere i utsatt Bowling-NM19.10.2020 14:03:53 CEST | Pressemelding