NorgesGruppen

NorgesGruppen investerer i Farmforce

Del
NorgesGruppen går inn på eiersiden i Farmforce, et norsk agritech-selskap med mål om å bidra til mer åpenhet og kontroll for produsentene i verdikjeden for produksjon av landbruksprodukter.
Foto: Fra venstre; Bjart Thorkil Pedersen, Marthe Brænden Bordal, Anne Jorun Aas, John-Arne Hørløck og Mats A. Andersen
Foto: Fra venstre; Bjart Thorkil Pedersen, Marthe Brænden Bordal, Anne Jorun Aas, John-Arne Hørløck og Mats A. Andersen

Eierskapet i Farmforce er et ledd i NorgesGruppens langsiktige satsning på en bærekraftig og datadreven verdikjede hele veien fra jord til bord. Dette møter også utviklingen man ser blant myndigheter og forbrukere med krav om mer kunnskap om varers opprinnelse og innhold.

NorgesGruppen går inn med 12,5 millioner i en emisjonsrunde på totalt 29,5 millioner kroner, og får en eierandel på 10,5 prosent. Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef for etikk og miljø i NorgesGruppen, går inn i styret i Farmforce.

- Med tilstedeværelse i over 30 land og data om mer enn 930.000 bønder på plattformen, har vi latt oss imponere av det Farmforce har fått til. Verdikjeden for landbruksproduksjon blir stadig mer kompleks, og det kommer nye reguleringer i EU. I tillegg stilles det krav om økt sporbarhet av råvarer og åpenhet knyttet til produksjonen av enkeltprodukter. Her ser vi en tydelig kobling mellom Farmforce sine løsninger og hvordan vi kan møte nye krav og reguleringer. For oss er dette en god investering i fremtidens verdikjede, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef for etikk og miljø i NorgesGruppen.

- Vi har vært på søk etter investorer som kan bidra med mer enn bare kapital. Med NorgesGruppen på laget sikrer vi oss tilgang til unik kompetanse om hele verdikjeden for mat, og får en eier som mener alvor med sin satsing på bærekraftig matproduksjon. Vi ser frem til samarbeidet og gleder oss til å komme i gang", uttaler Anne Jorun Aas fra Farmforce.

- Som ledende investor i Farmforce ønsker vi NorgesGruppen hjertelig velkommen som ny medeier i selskapet. Farmforce er kåret til et av verdens mest lovende "impact"-selskaper, og denne finansieringsrunden er et viktig steg på veien for å realisere det store potensialet i selskapet. Vi ser frem til å samarbeide med administrasjonen og aksjonærene for å akselerere veksten ytterligere, sier John-Arne Hørløck, investeringsdirektør i Investinor og styremedlem i Farmforce.

Åpenhet i alle ledd blir stadig viktigere.

Første pilotprosjekt er allerede igangsatt for UNIL, NorgesGruppens egne merkevarehus. Denne typen investeringer og prosjekter er også en mulighet for NorgesGruppen til å være en større pådriver for å bedre datakvaliteten knyttet til produksjon av landbruksprodukter. På denne måten kan man sikre mer åpenhet og få tilgang på informasjon rett fra produsenten, samtidig som det bygges langsiktige kunnskapsgrunnlag gjennom datainnsamling.

- Vi tror denne type digitale løsninger vil skape økt trygghet og tillit i verdikjeden, både for landbruksprodusentene, oss og kundene, sier Pedersen.

Investeringen ble gjennomført 17. mars i år.

Les mer som Farmforce her.

Kontaktinformasjon

NorgesGruppen

Jeanett Søly, Kommunikasjonssjef bærekraft, finans og konsern

Tlf.: +47 932 53 456

E-post: jeanett.soly@norgesgruppen.no

Farmforce

Anne Jorun Aas, Chief Executive Officer

Tlf.: +47 995 516 68

E-post: anne.jorun.aas@farmforce.com

Investinor

Morten Bertelsen, kommunikasjonssjef

Tlf.: +47 951 98 742
E-post: morten@investinor.no

Bilder

Foto: Fra venstre; Bjart Thorkil Pedersen, Marthe Brænden Bordal, Anne Jorun Aas, John-Arne Hørløck og Mats A. Andersen
Foto: Fra venstre; Bjart Thorkil Pedersen, Marthe Brænden Bordal, Anne Jorun Aas, John-Arne Hørløck og Mats A. Andersen
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye