NorgesGruppen investerer i Farmforce

Eierskapet i Farmforce er et ledd i NorgesGruppens langsiktige satsning på en bærekraftig og datadreven verdikjede hele veien fra jord til bord. Dette møter også utviklingen man ser blant myndigheter og forbrukere med krav om mer kunnskap om varers opprinnelse og innhold.
NorgesGruppen går inn med 12,5 millioner i en emisjonsrunde på totalt 29,5 millioner kroner, og får en eierandel på 10,5 prosent. Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef for etikk og miljø i NorgesGruppen, går inn i styret i Farmforce.
- Med tilstedeværelse i over 30 land og data om mer enn 930.000 bønder på plattformen, har vi latt oss imponere av det Farmforce har fått til. Verdikjeden for landbruksproduksjon blir stadig mer kompleks, og det kommer nye reguleringer i EU. I tillegg stilles det krav om økt sporbarhet av råvarer og åpenhet knyttet til produksjonen av enkeltprodukter. Her ser vi en tydelig kobling mellom Farmforce sine løsninger og hvordan vi kan møte nye krav og reguleringer. For oss er dette en god investering i fremtidens verdikjede, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef for etikk og miljø i NorgesGruppen.
- Vi har vært på søk etter investorer som kan bidra med mer enn bare kapital. Med NorgesGruppen på laget sikrer vi oss tilgang til unik kompetanse om hele verdikjeden for mat, og får en eier som mener alvor med sin satsing på bærekraftig matproduksjon. Vi ser frem til samarbeidet og gleder oss til å komme i gang", uttaler Anne Jorun Aas fra Farmforce.
- Som ledende investor i Farmforce ønsker vi NorgesGruppen hjertelig velkommen som ny medeier i selskapet. Farmforce er kåret til et av verdens mest lovende "impact"-selskaper, og denne finansieringsrunden er et viktig steg på veien for å realisere det store potensialet i selskapet. Vi ser frem til å samarbeide med administrasjonen og aksjonærene for å akselerere veksten ytterligere, sier John-Arne Hørløck, investeringsdirektør i Investinor og styremedlem i Farmforce.
Åpenhet i alle ledd blir stadig viktigere.
Første pilotprosjekt er allerede igangsatt for UNIL, NorgesGruppens egne merkevarehus. Denne typen investeringer og prosjekter er også en mulighet for NorgesGruppen til å være en større pådriver for å bedre datakvaliteten knyttet til produksjon av landbruksprodukter. På denne måten kan man sikre mer åpenhet og få tilgang på informasjon rett fra produsenten, samtidig som det bygges langsiktige kunnskapsgrunnlag gjennom datainnsamling.
- Vi tror denne type digitale løsninger vil skape økt trygghet og tillit i verdikjeden, både for landbruksprodusentene, oss og kundene, sier Pedersen.
Investeringen ble gjennomført 17. mars i år.
Les mer som Farmforce her.
Kontaktinformasjon
NorgesGruppen
Jeanett Søly, Kommunikasjonssjef bærekraft, finans og konsern
Tlf.: +47 932 53 456
E-post: jeanett.soly@norgesgruppen.no
Farmforce
Anne Jorun Aas, Chief Executive Officer
Tlf.: +47 995 516 68
E-post: anne.jorun.aas@farmforce.com
Investinor
Morten Bertelsen, kommunikasjonssjef
Tlf.: +47 951 98 742
E-post: morten@investinor.no
Bilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom