Norges tropp til kampene mot Polen og Belgia

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut troppen til kampene mot Polen og Belgia, der han har funnet plass til en debutant.

Norge fikk en god start på VM-kvalifiseringen med seks poeng og 13-0 i målforskjell på de to første kampene. Nå venter to nye kamper. Først mot Polen på bortebane 21. oktober, før Belgia kommer på besøk til Ullevaal fem dager senere.

Nå er Norges tropp tatt ut, der Rosenborg-spiller Maria Olsvik er med for første gang.

- Hun har hatt en bra sesong i Rosenborg og har en del spennende kvaliteter. Hun har først og fremst stor fart og har en kapasitet til å gjøre løpene som kreves i vingbackrollen hun er tatt ut som, sier Sjögren.

27-åringen ble i fjor sommer mor for første gang og hadde naturlig nok en pause fra fotballen. Sjögren er imponert over hvordan RBK-spilleren har kommet tilbake.

- Dette viser at man kan ta ulike veier inn til et A-landslag. Det siste året er det flere som har kommet opp fra aldersbestemte landslag og hatt gjennombrudd tidlig, som Julie Blakstad og Elisabeth Terland. Forrige gang hadde vi med Guro Bergsvand, som fikk A-landslagsdebuten som 27-åring, og nå får vi ytterligere en ny spiller som er litt eldre, sier han.

Utenom dette inneholder ikke troppen store endringer fra forrige gang, med noen unntak.

- Jeg synes vi gjorde en bra samling sist og tok steg i riktig retning på hvordan vi vil fremstå, mener landslagssjefen.

- Det blir to veldig viktige kamper nå, og vil ha mye si for hvordan det skal gå i kvaliken. Det vil være motstandere som vil gjøre det betydelig vanskeligere for oss enn sist. Polen møtte vi i finalen i Algarve Cup i 2019, mens vi møtte Belgia i april i år. Så det er to lag vi har spilt mot ganske nylig. Polen har skiftet trener siden den gangen, og har mange spillere ute i Europa, spesielt i Tyskland. Belgia er et stabilt og velorganisert lag. Så det kommer til å kreve at vi presterer på et høyt nivå for å vinne. Det er selvsagt ambisjonen også, sier Sjögren.

Han kan glede seg over at flere av de norske spillerne har imponert stort i sine klubblag den siste tiden.

- Det er en positiv trend på våre spillere. Caroline Graham Hansen leverer på et ekstremt høyt nivå på et veldig bra Barcelona-lag, Frida Maanum og Maria Thorisdottir har vært veldig bra i England og det er flere andre som har imponert. Det er veldig gledelig, sier Sjögren.

Troppen:

Karina Sævik - Avaldsnes
Lisa-Marie Karlseng Utland - Rosenborg

PM: Ny samarbeidsavtale med Sportradar30.9.2021 12:30:17 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund og det sveitsiske selskapet Sportradar har inngått en samarbeidsavtale knyttet til arbeidet mot kampfiksing. Sportradar skal overvåke pengespillmarkedene knyttet til PostNord-ligaen, Norsk Tipping-ligaen og Eliteserien i Futsal for å se etter unormale oddsbevegelser som kan indikere kampfiksing. - NFF har ingen grunn til å tro at kampfiksing er et stort problem for norsk fotball. Men tatt i betraktning hvor skadelig bare ett enkelt tilfelle vil være for våre konkurranser, gir dette NFF sterk motivasjon til stadig å se etter måter å styrke vårt preventive arbeid så vel som våre muligheter for å avdekke forsøk på manipulering. Samarbeidet som nå etableres med Sportradar bidrar på flere måter til dette, sier NFFs konkurransedirektør Nils Fisketjønn. NFF har også utarbeidet nye informasjonsfilmer vedrørende kampfiksing og pengespill. Les hele saken og se informasjonsfilmene på fotball.no For ytterligere informasjon eller kommentarer fra NFF eller representanter for Sp

Invitasjon til pressetreff med president og generalsekretær29.9.2021 15:12:56 CEST | Pressemelding

NFF inviterer media til pressetreff på Ullevaal Stadion med fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt. Agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret torsdag 30. september. Tid: Fredag 1. oktober kl 11:00 Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion Påmelding her innen fredag kl 09:30 Agenda *Aktivitetstall (frafallsproblematikk etter korona) *Evaluering, erfaringer, restart og veien videre, Strategiarbeidet 2020-2023 *Idrettspolitikk, diverse høringsdokumenter og Regjeringens Idrettsstrategi *Qatar: Første kvartalsrapport *Hovedterminliste kvinner 2022 *Hovedterminliste menn 2022 *VAR i norsk fotball (orienteringssak) *Spørsmål fra pressen Pressetreffet blir streamet på NFF TV.