Norges tropp til kampene mot Albania og Armenia

Maren Mjelde er i landslagstroppen for første gang siden kneskaden i vinter, mens Marie Dølvik Markussen også er ny siden forrige samling.

Norge avsluttet forrige samling med en solid opptur og 4-0-seier over Belgia i oktober. Nå venter årets to siste kamper, begge på bortebane. Albania er motstander 25. november, mens Armenia venter fem dager senere. Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut 24 spillere i troppen, deriblant Maren Mjelde. Kapteinen pådro seg en kneskade i mars og har ikke vært med siden da.

- Maren blir med som spiller nummer 24 og vi har dialog med Chelsea om dette. Vi skal jobbe med ting inn mot EM, som hun er en viktig del av. Maren er vår kaptein og har en viktig rolle hos oss, så det blir veldig fint å få henne med i miljøet igjen, sier Sjögren.

Marie Dølvik Markussen er også tatt ut i troppen. 24-åringen, som nylig signerte for Newcastle Jets, har imponert for Vålerenga i høst.

- Marie har hatt en veldig bra høst, og toppet det med scoring og en god kamp i cupfinalen. Det er en spiller vi kjenner godt og som har vært med oss tidligere. Hun har veldig gode offensive kvaliteter som holder et høyt nivå, sier landslagssjefen.

Selv om det ble poengtap mot Polen under forrige samling, så ligger Norge godt i rute etter 4-0 over Belgia. Derfor blir det viktig med seks nye poeng under denne samlingen.

- Albania er et nytt bekjentskap for oss, mens Armenia har vi møtt tidligere i kvalifiseringen. Dette er to kamper vi bør vinne, men det er ekstremt viktig at vi gjør det som trengs. Jeg forventer at vi fortsetter der vi avsluttet mot Belgia. Det tok litt for lang tid før vi kom skikkelig i gang på forrige samling. Nå må vi være påskrudd fra dag en og være klare for første kamp torsdag, sier Sjögren.

Troppen består for øvrig også av hele fem spillere fra Sandviken, som i går kunne juble over seriegull etter en svært sterk sesong.

- Det er bare å gratulere Sandviken med seriegull. Jeg er veldig imponert over hva de har gjort denne sesongen, og det er mange landslagsaktuelle spillere der som har hatt en veldig god sesong, avslutter Sjögren.

Troppen

Karina Sævik - Avaldsnes
Lisa-Marie Karlseng Utland - Rosenborg

PM: NFF reiser til Qatar30.11.2021 10:38:49 CET | Pressemelding

Etter arrestasjonen av to NRK-journalister i Qatar, har fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt uttrykt tvil om de ønsker å delta på den planlagte reisen til Qatar sammen med de øvrige nordiske fotballforbundene. De har nå bestemt seg for å reise. - Det er gode grunner til ikke å reise, men vi har konkludert med at det er viktigere enn noen gang å reise. Møte representanter for myndigheter, VM-komiteen og migrantarbeiderne. Stille viktige og kritiske spørsmål. Med andre ord følge den dialoglinjen forbundstinget har vedtatt. Da er nærkontakt til kildene nødvendig, sier Bjerketvedt. - Den nordiske delegasjonen har i langt tid forberedt denne reisen, og det er gjort en god jobb med programmet. Vi møter både offisielle kilder og kilder vi selv har gjort avtaler med, sier Svendsen. I tillegg til Svendsen og Bjerketvedt, består den norske delegasjonen av Anders Hasselgård, leder av arbeidsgruppen som jobber med Qatar-tiltakene i NFF, og Fellesforbundets Steinar Kro

PRIV.RED: Link til stream av dagens pressetreff og landslagsuttak2.11.2021 10:03:04 CET | Pressemelding

Kl. 10:30 holder fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt pressetreff der agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret 1. november. Media som ønsker egen feed kan hente stream her Kl. 12:00 presenterer landslagssjef Ståle Solbakken troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland, og U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Media som ønsker egen feed kan hente stream her Pressetreffet og landslagsuttaket sendes også live på NFF TV.

PRIV.RED: Påminnelse om pressekonferanse og landslagsuttak tirsdag1.11.2021 11:26:37 CET | Pressemelding

NFF minner om to pressekonferanser i morgen tirsdag 2. november, i Colosseum på Ullevaal Stadion. Påmelding her innen kl 20:00 i kveld Kl. 10:30 holder fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt pressetreff der agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret 1. november. Agenda * Høringssvar prioriteringer anlegg NIF * VAR i norsk fotball * Hovedterminliste menn 2022 * Styrket etiske komité, nyoppnevnelser * Reoppnevnelse tingutvalg * Spørsmål fra pressen Kl. 12:00 presenterer landslagssjef Ståle Solbakken troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland, og U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Begge seansene blir streamet på NFF TV, og media vil også få tilgang til streamen. Det vil bli lett servering mellom pressekonferansene.

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer og U2129.10.2021 13:48:11 CEST | Presseinvitasjon

Tid: Tirsdag 2. november kl 12:00 Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion Landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland. U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Påmelding her innen mandag kl 20:00 Det vil være åpent for en til en-intervjuer med landslagssjefene i etterkant av pressekonferansen. Pressekonferansen streames på NFF TV og Facebook-siden Fotballandslaget. Media vil også få tilgang til streamen. U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud presenterer først troppen til kampene mot Kroatia og Estland, deretter offentliggjør Ståle Solbakken troppen til kampene mot Tyrkia og Montenegro.