Norges tropp til kampen mot Nord-Irland

Kvinnelandslaget avslutter 2019-sesongen med EM-kvalifiseringskamp mot Nord-Irland på SR-Bank Arena i Stavanger 8. november. Nå er troppen til kampen tatt ut.

- Nå handler det om å avslutte et hendelsesrikt og positivt år med en god prestasjon. Det blir veldig gøy å spille på hjemmebane igjen, og jeg håper vi kan få den samme, fine støtten som vi fikk i Bergen. Forrige gang vi var i Stavanger hadde vi også en god opplevelse. Det var fint å være der, på en flott arena, og vi gleder oss til å komme tilbake, sier landslagssjef Martin Sjögren.

To nye i troppen

I troppen er det funnet plass til to nye navn: Vilde Hasund fra Lyn og 18 år gamle Elisabeth Terland fra Klepp.

- Vilde er en spiller som har prestert på et godt nivå, både for U23-landslaget og i Lyn. Vi synes hun har en del kvaliteter som er interessante for oss. Hun er en utpreget venstrebeint kantspiller med gode offensive kvaliteter og blir en fin tilvekst til vår tropp, sier Sjögren.

- Elisabeth er en av våre største talenter. Hun har vi hatt på radaren i ganske lang tid. Nå har hun vært skadefri og prestert bra i Toppserien og for J19-landslaget. En veldig spennende spiller, som passer fint i vår måte å spille på. Hun er dyktig med ballen i små rom, tør å utfordre, og er god i en mot en-spillet. Det blir spennende å se. Så er det ekstra gøy at denne samlingen er i Stavanger siden hun er fra nærområdet, selv om det naturligvis ikke er derfor hun er tatt ut, fortsetter han.

Når det gjelder troppen ellers er det mange av de samme som slo Hviterussland 7-1 og Færøyene 13-0 under forrige samling.

- Kristine Minde er fortsatt ikke klar etter skade. Så er Stine Hovland tilbake for første gang siden VM. Hun har gjort det bra i Milan, sier Sjögren.

Vil avslutte året med stil

Med tre strake seire og 26-1 i målforskjell har Norge fått en drømmestart på EM-kvaliken. Nå venter Nord-Irland.

- Det er ikke så lenge siden vi møtte dem sist. De har endret litt i spillestillen, som vi klarte å utnytte da vi møtte dem i den kampen. Da dominerte vi fra start og vant klart. Nå har de fått mer tid, og de spilte uavgjort mot Wales forrige gang. Et Wales som tok poeng mot England i forrige kvalik. Så på sitt beste er Nord-Irland en trussel, sier Sjögren.

- Men så har vi også utviklet oss når det gjelder å takle slike kamper. Vi har blitt bedre og bedre til ta kommandoen, noe vi beviste under forrige samling. Vi skal avslutte dette året på en god måte. Hvis vi klarer det, kan vi summere opp dette som et veldig positivt landslagsår, avslutter han.

Her er troppen:

Isabell Herlovsen - Kolbotn
Lisa-Marie Karlseng Utland - Reading

Spilleplan PostNord-ligaen 202020.12.2019 12:03:57 CETPressemelding

Kampene i de to avdelingene i PostNord-ligaen 2020 er nå klare. - NFF har fått inn mange ønsker, og vi har dessverre ikke mulighet til å innfri alle. Vi har tatt mest hensyn til banesperrer/turneringer på anlegg. Samtidig har vi prøvd å få til noen gode oppgjør rundt 16. mai. Nå må klubbene samarbeide om endelig spilledager og tider før terminlistemøtet 10. januar, sier seksjonsleder for turneringsadministrasjon og arrangement i NFF, Rune Pedersen. Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 1 Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 2

Spilleplan for Toppserien og 1. divisjon kvinner 202020.12.2019 11:02:44 CETPressemelding

Kampene i Toppserien 2020 og 1. divisjon kvinner 2020 er nå klare. Denne sesongen blir den første med ny seriestruktur, vedtatt på fotballtinget i mars 2019. Se spilleplanen for Toppserien 2020 her Se spilleplanen for 1. divisjon kvinner 2020 her Sesongen 2020 for Toppserien og 1. divisjon kvinner består for første gang av et grunnspill (runde 1-18) og et sluttspill (runde 19-25). Grunnspillet starter opp 21. mars og avsluttes 29. august. Sluttspillet starter så opp 12. september med avslutning 7. november. Etter endt grunnspill deles Toppserien og 1. divisjon kvinner opp i 3 ulike ligaer: Nr. 1-4 fra grunnspillet i Toppserien danner sluttspill med dobbel serie. Vinneren blir seriemester. Lag nr. 5-10 i Toppserien pluss lag nr. 1-2 i 1. divisjon danner sluttspill med enkel serie. Nedrykk til 1. divisjon for nr. 7 og 8. Lag nr. 3-10 i 1. divisjon danner sluttspill med enkel serie. Vinneren spiller kval. mot lag nr. 6 i ligaen nevnt foran for deltakelse i Toppserien 2021. Lag nr. 7 og 8