Norges tropp mot Sverige og Nederland

Norge skal møte Sverige 10. juni og Nederland 15. juni. Se hvilke spillere landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut.

Tidligere i uken meldte vi at uttaket av troppen til kampene mot Sverige og Nederland måtte utsettes. Etter at regjeringen onsdag åpnet for karantenefritak for landslagsspillerne er troppen til kampene nå tatt ut.

- Vi gleder oss veldig og ser frem mot denne samlingen. Vi har hatt flere avlyste samlinger det siste året, så det er veldig bra å få gjennomført denne. Det er viktige forberedelser inn mot VM-kvalifiseringen i høst, sier landslagssjef Martin Sjögren.

- Det er også en veldig fin mulighet til å møte høyere rangerte lag. Det får vi ikke mulighet til i kvaliken, så disse kampene er viktige for oss. Vi møtte Tyskland forrige samling. Der spilte vi en godkjent 1. omgang, men merket at vi har en bit igjen. Derfor blir det nyttig å få møte Sverige og Nederland nå, fortsetter han.

Debutant

Caroline Graham Hansen og Guro Reiten har meldt forfall til samlingen, mens Maren Mjelde fortsatt ikke er klar etter kneskaden. Brøndby-midtstopper Malin Sunde er med for første gang.

- Det er tre viktige spillere ute, men da får andre mulighet istedet. Malin har vært med på aldersbestemte landslag tidligere, og hatt en veldig bra sesong i Brøndby. Hun var blant annet veldig god i Champions League-kampene, spesielt mot Lyon. Vi har fulgt henne og fått gode tilbakemeldinger på henne fra Brøndby også. Det blir interessant å se henne med oss, sier Sjögren.

Ellers er Synne Skinnes Hansen tilbake etter et lengre skadeopphold, mens Lisa Naalsund og Olaug Tvedten også er med igjen.

- Synne er tilbake i spill etter ett år med skade. Vi har en god dialog med klubben om tilpasning på hennes opplegg, og det er fint å ha henne tilbake i troppen. Olaug har vært bra i Avaldsnes og var også bra da hun var med oss i fjor høst. Det er en interessant spiller med mange kvaliteter. Lisa har vært en av Toppseriens beste spillere. Hun har ofte vært med i bruttotroppen og en spiller vi følger. Dette er en fin mulighet til å ha henne med igjen, sier landslagssjefen.

Moe Wolds siste

For Ingrid Moe Wold blir det imidlertid siste tur med gjengen. Den solide høyrebacken har vært en viktig brikke for landslaget i en årrekke, men legger opp som fotballspiller etter sesongen.

- Vi har med de som er best og tilgjengelig, og har hele tiden planlagt at dette blir avslutningen på hennes sesong. Ingrid har hatt en fantastisk karriere og vært en viktig spiller for oss i mange år. En spiller med stor betydning både på og utenfor banen. Det blir fint å ha henne med også på denne samlingen, sier Sjögren.

TROPPEN

Elise Thorsnes - Vålerenga
Synne Jensen - Vålerenga
Lisa-Marie Karlseng Utland - Rosenborg

Informasjon om ekstraordinært forbundsting17.6.2021 13:02:40 CEST | Pressemelding

Det ekstraordinære forbundstinget søndag 20. juni organiseres som et heldigitalt arrangement, uten publikum. Media kan følge tingforhandlingene direkte på NFF TV. Sendingen er åpen for alle, og tinget starter kl 12:00. Se program og mer informasjon om det ekstraordinære tinget her NFF inviterer til en digital pressekonferanse i etterkant av tinget. Link til pressekonferansen sendes ut i forkant. Endelig klokkeslett for pressekonferansen vil bli bestemt ut ifra tingforhandlingenes varighet, og vil bli informert om så fort det er klart. For påmelding til pressekonferanse, kontakt: Mari Stanisic Waagaard: msw@fotball.no

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p