Norges tropp mot Sverige og Nederland

Norge skal møte Sverige 10. juni og Nederland 15. juni. Se hvilke spillere landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut.

Tidligere i uken meldte vi at uttaket av troppen til kampene mot Sverige og Nederland måtte utsettes. Etter at regjeringen onsdag åpnet for karantenefritak for landslagsspillerne er troppen til kampene nå tatt ut.

- Vi gleder oss veldig og ser frem mot denne samlingen. Vi har hatt flere avlyste samlinger det siste året, så det er veldig bra å få gjennomført denne. Det er viktige forberedelser inn mot VM-kvalifiseringen i høst, sier landslagssjef Martin Sjögren.

- Det er også en veldig fin mulighet til å møte høyere rangerte lag. Det får vi ikke mulighet til i kvaliken, så disse kampene er viktige for oss. Vi møtte Tyskland forrige samling. Der spilte vi en godkjent 1. omgang, men merket at vi har en bit igjen. Derfor blir det nyttig å få møte Sverige og Nederland nå, fortsetter han.

Debutant

Caroline Graham Hansen og Guro Reiten har meldt forfall til samlingen, mens Maren Mjelde fortsatt ikke er klar etter kneskaden. Brøndby-midtstopper Malin Sunde er med for første gang.

- Det er tre viktige spillere ute, men da får andre mulighet istedet. Malin har vært med på aldersbestemte landslag tidligere, og hatt en veldig bra sesong i Brøndby. Hun var blant annet veldig god i Champions League-kampene, spesielt mot Lyon. Vi har fulgt henne og fått gode tilbakemeldinger på henne fra Brøndby også. Det blir interessant å se henne med oss, sier Sjögren.

Ellers er Synne Skinnes Hansen tilbake etter et lengre skadeopphold, mens Lisa Naalsund og Olaug Tvedten også er med igjen.

- Synne er tilbake i spill etter ett år med skade. Vi har en god dialog med klubben om tilpasning på hennes opplegg, og det er fint å ha henne tilbake i troppen. Olaug har vært bra i Avaldsnes og var også bra da hun var med oss i fjor høst. Det er en interessant spiller med mange kvaliteter. Lisa har vært en av Toppseriens beste spillere. Hun har ofte vært med i bruttotroppen og en spiller vi følger. Dette er en fin mulighet til å ha henne med igjen, sier landslagssjefen.

Moe Wolds siste

For Ingrid Moe Wold blir det imidlertid siste tur med gjengen. Den solide høyrebacken har vært en viktig brikke for landslaget i en årrekke, men legger opp som fotballspiller etter sesongen.

- Vi har med de som er best og tilgjengelig, og har hele tiden planlagt at dette blir avslutningen på hennes sesong. Ingrid har hatt en fantastisk karriere og vært en viktig spiller for oss i mange år. En spiller med stor betydning både på og utenfor banen. Det blir fint å ha henne med også på denne samlingen, sier Sjögren.

TROPPEN

Cecilie Fiskerstrand - Brighton