Norges Triatlonforbund vant fram med resolusjon om UN Global Compact i World Triathlon

På World Triathlon sin kongress i Abu Dhabi i dag la president Anette Brurås i Norges Triatlonforbund fram en resolusjon om at World Triathlon skal melde seg inn i UN Global Compact. Forslaget fikk 63% tilslutning.

Anette Brurås brukte tiden i forkant av kongressen til å informere om verdien av medlemskap i UN Global Compact. Styret i World Triathlon var i utgangspunktet skeptisk, men vedtok å støtte resolusjonen fra Norge i et ekstraordinært styremøte kvelden før kongressen. Foto: Kai Otto Melau/Norges Triatlonforbund

- Jeg følte at jeg snakket til venner, og at folk hørte etter. Det var ikke så mye kunnskap om dette, heller ikke blant de europeiske landene, men det tok ikke mye forklaring før de forsto at dette var viktig, fortalte Brurås etter kongressens slutt.

Da temaet i innledende tale (keynote speech) av Magali Martowicz og Madeleine Pope fra IOC også handlet om næringsliv og menneskerettigheter, kunne Brurås vise til denne talen som god argumentasjon for innmelding. Videre viste hun til World Triathlons ansvar som en global organisasjon for å unngå negativ påvirkning på bærekraft, og menneskerettigheter spesielt. Medlemskap i UN Global Compact vil hjelpe World Triathlon å navigere i den utfordrende geopolitiske situasjonen vi befinner oss i.

World Triathlon er den globale paraplyen som organiserer World Triathlon Championships Series (VM-serien) og World Cup, konkurransene som gir kvalifiseringspoeng for deltakelse i triatlon i OL.

Innmelding av internasjonale idrettsforbund i UN Global Compact er et mål i NIFs internasjonale strategi "Verdier verdt å kjempe for".

Kristian Blummenfelt og Gustav Iden er tilbake i løypa der Norge tok hele pallen i 20185.11.2022 20:00:49 CET | Pressemelding

Etter VM i Ironman på Hawaii, som Iden vant, og VM i Ironman 70.3, som Blummenfelt vant, nå i oktober, er de to tilbake i World Triathlon, og Bermuda. Her kjøres OL-distansen i morgen. Dette løpet er en del av VM-serien, World Triathlon Champion Series/WTCS. Herrene starter kl 16 norsk tid, og kvinnene starter kl 19. Løpene vises på TriathlonLIVE.tv. Denne serien er viktig for alle som drømmer om OL i triatlon, da den gir nødvendige kvalifiseringspoeng.