Norges idrettsforbund: - All idrettsaktivitet avlyses med umiddelbar virkning

På bakgrunn av helsemyndighetenes føringer i den vanskelige koronasituasjonen ber Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité om at all idrett, treninger og konkurranser opphører med umiddelbar virkning.

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) viser til den svært krevende og alvorlige situasjonen som spredningen avkoronavirusethar skapt i Norge. Dette er en situasjonnorsk idrett tar på største alvor og som nå får enorm innvirkning på all idrettsaktiviteti Norge.

- Denne avgjørelsen får dessverre storekonsekvenser for idrettsaktiviteten ivåre 11.000 idrettslag over hele landet. Men vi erberedttil å taføringenesom kommer fra norske helsemyndigheter på største alvor og vivilgjøre detiltakenesom er nødvendigfor å hindre smittespredning i samfunnet, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Ønsket tydelig svar fra myndighetene
- Situasjonener sværtkrevende ogvi er gladefor at nå har fått et tydelig svar fra norske helsemyndigheter og på bakgrunn av de føringene vi nå har fåttavlysesallidrettsligaktivitet, treninger og konkurranserinntil videre, sier Kjøll.

GeneralsekretærKaren Kvalevåg i Norges idrettsforbund, sier at prosessen internt i idrettsorganisasjonen har værtveldiggod i denne vanskelige tidenmed god informasjonsflyt og nært samarbeid i hele denne krevende perioden.

- Vi har jobbet iherdig med denne sakendesiste ukenesammen med særforbund og idrettskretser– og alleser alvoret i denne situasjonen. Vi er glade forathelsemyndighetene raskt har gitt osset tydelig svar på hva vigjørei dag.  Beslutningen er dramatisk forsamfunnet og fornorsk idrett, men liv og helse trumfer alle andre hensyn,sier Karen Kvalevåg.

Konsekvenser
Situasjonen som har oppstått får enorme konsekvenser, ogsåfor allesom er involverti norsk idrett.
- Norges idrettsforbund jobber med å etablere et enhetlig system for å rapportere inn konsekvensene dette får for idrettsorganisasjonenog våre frivillige, slik at vi samletkanopprettholdedengodedialogenmed Kulturdepartementetfremover.