Norges curlingkvinner er klare for å møte de beste i VM: - Vi vet vi har toppnivået inne

Lørdag åpner Norges curlingkvinner VM mot Sør-Korea. Det er bare en av mange tøffe kamper i mesterskapet som spilles i Sandviken i Sverige.
Laget som skal representere Norge i VM som starert på lørdag, bildet er tatt under EM i Östersund i november. Fra venstre: Martine Vollan Rønning, Mille Haslev Nordbye, Kristin Skaslien og Marianne Rørvik. (Foto: © WCF/ Ansis Ventins)

Norges lag består av Martine Vollan Rønning, Mille Haslev Nordbye, Marianne Rørvik (skip) og Kristin Skaslien.

Denne kvartetten har hatt en god sesong med flere finaleplasser i større turneringer i Europa.

Seinest i Karlstad for to uker siden. Da gikk Norges lag helt til finalen hvor de møtte de svenske olympiske mesterne. Det ble en jevn kamp med Norge som det beste laget. Til slutt vant også Lag Rørvik etter en spennende ekstraomgang.

Det var første gang dette norske laget slo svenskene, og det ga selvsagt ekstra selvtillit før VM som arrangeres nå fra 18.-26. mars.

Håper på topp 6

Rutinerte Kristin Skaslien vet likevel at det blir et tøft mesterskap med mange kamper.

• Det er et tøft felt i årets dame-VM, og det kommer til å bli hard kamp om plassene i sluttspillet. Har vi en god uke kan vi være med å kjempe om topp 6 og sluttspillplass, men da er vi helt avhengig av at alle fire er i form, sier hun.

Sist helg vant laget også kongepokalen med seier på Lillehammer i NM.

• Vi har hatt en bra sesong så langt med mange gode resultater. Vi vet vi har toppnivået inne, men vi er nødt til å prestere opp mot vårt beste i hver kamp for å henge med. Målet er å forbedre 8.-plassen fra i fjor, sier Skaslien.

Mange kamper

Med 13 lag i startfeltet med spillesystemet round robin hvor alle møter alle, blir det en del tøffe dager med to kamper om dagen. Og i mesterskap spilles kampene over ti omganger og rundt tre timer, slik at de som skal lykkes må være godt forberedt både mentalt og fysisk.

Norge møter altså Sør-Korea i den første kampen lørdag klokka 14.00. Deretter venter USA, Canada, Danmark, Japan, Skottland, Sverige, Tyrkia, Sveits og New Zealand, Italia og Tyskland i den rekkefølgen.

Landslagstrener Rune Steen Hansen mener det er et åpent mesterskap hvor de fleste lagene nå er gode nok til å vinne flere kamper.

• Sverige på hjemmebane er selvsagt en av favorittene, men det er også Canada, Sveits og Japan. Så er vi blant en rekke lag som er gode nok til å slå alle. Danmark vant jo EM, så hvis et lag først får litt flyt i curling, så er dette mulighetenes idrett, sier han.

Steen Hansen påpeker at Norges lag uansett har et stort potensial.

• I Karlstad spilte alle fire teknisk god curling. Da så vi hvor gode de kan være. Det handler om å komme godt i gang og få kontroll på is og teknikk. Får vi til det, skal vi kunne plage alle. Vi har tatt store steg med dette laget og spilte et bra VM i fjor. Det hadde vært moro å gjøre det enda litt bedre i år, men vi må fortsatt spille smart, sier Rune Steen Hansen.

Kristin (nærmest) og Martine i aksjon under EM i Östersund. (Foto: © WCF / Celine Stucki)