Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 13

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).

Kristian Blummenfelt på treningssamling med det norske landslaget i Portugal i slutten av januar. Foto: Mikal Iden/Norges Triatlonforbund

Styret i Norges Triatlonforbund vedtok på styremøtet 16. desember 2019 at Kristian Blummenfelt kan kjøre for Bahrain Endurance 13 når han konkurrerer utenfor landslaget. Dette vil gjelde i Super League og Ironman-konkurranser, hvor han ikke representerer Norge. Kristian kan ikke fronte Bahrain Endurance 13 mens han er på trening eller konkurransereise i regi av det norske landslaget. Norges Triatlonforbund ønsker ikke at norske utøvere skal fronte andre land på landslagsdrakten.

-Jeg er fornøyd med hvordan avtalen har blitt nå, med at jeg kan både være på landslaget og ta del i satsingen mot OL, og samtidig være del av Bahrain Endurance 13 med de godene som Bahrain Endurance 13 gir, sier Kristian Blummenfelt.

Blummenfelt vil med dette fortsatt være en del av landslaget, hvor OL i Tokyo er årets hovedmål. Sportssjef Arild Tveiten vil ha ansvaret for trening og konkurranseforberedelser.

- Vi er glade for at vi har funnet en løsning hvor Kristian fortsatt kan være en del av det norske landslaget. Kristian er en av verdens beste triatleter og en viktig del av treningsgruppen. Kristian har hatt et sterkt ønske om å bli en del av Bahrain Endurance 13, som har samlet en rekke av verdens beste utøvere. Konkurransesesongen for landslaget varer bare rundt seks måneder hvert år, og de fleste utøverne deltar derfor i noen andre konkurranser. Kristian får nå muligheten til å konkurrere for BE13 på disse løpene, forteller president i Norges Triatlonforbund Arild Mjøs Andersen.

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum