Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 13

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).
Kristian Blummenfelt på treningssamling med det norske landslaget i Portugal i slutten av januar. Foto: Mikal Iden/Norges Triatlonforbund

Styret i Norges Triatlonforbund vedtok på styremøtet 16. desember 2019 at Kristian Blummenfelt kan kjøre for Bahrain Endurance 13 når han konkurrerer utenfor landslaget. Dette vil gjelde i Super League og Ironman-konkurranser, hvor han ikke representerer Norge. Kristian kan ikke fronte Bahrain Endurance 13 mens han er på trening eller konkurransereise i regi av det norske landslaget. Norges Triatlonforbund ønsker ikke at norske utøvere skal fronte andre land på landslagsdrakten.

-Jeg er fornøyd med hvordan avtalen har blitt nå, med at jeg kan både være på landslaget og ta del i satsingen mot OL, og samtidig være del av Bahrain Endurance 13 med de godene som Bahrain Endurance 13 gir, sier Kristian Blummenfelt.

Blummenfelt vil med dette fortsatt være en del av landslaget, hvor OL i Tokyo er årets hovedmål. Sportssjef Arild Tveiten vil ha ansvaret for trening og konkurranseforberedelser.

- Vi er glade for at vi har funnet en løsning hvor Kristian fortsatt kan være en del av det norske landslaget. Kristian er en av verdens beste triatleter og en viktig del av treningsgruppen. Kristian har hatt et sterkt ønske om å bli en del av Bahrain Endurance 13, som har samlet en rekke av verdens beste utøvere. Konkurransesesongen for landslaget varer bare rundt seks måneder hvert år, og de fleste utøverne deltar derfor i noen andre konkurranser. Kristian får nå muligheten til å konkurrere for BE13 på disse løpene, forteller president i Norges Triatlonforbund Arild Mjøs Andersen.