Norges beste på samarbeid med næringslivet

- Fantastisk moro! Vi er utrolig glade og stolte av å vinne denne prisen. Vi setter stor pris på alle våre samarbeidspartnere og det er derfor en ære å vinne Beste samarbeid med næringslivet, sier Karoline Clausen- Bekken, daglig leder i Marival UB.

Ungdomsbedriften Marival UB fra Romsdal videregående skole er under Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter 2021 i regi av Ungt Entreprenørskap kåret til Norges beste på samarbeid med næringslivet. Det var elevenes strategiske evne til å bruke samarbeidsaktører i flere ledd av prosessen som imponerte juryen.

Lærer seg spillereglene til næringslivet

-  Marival UB har virkelig imponert i NM for Ungdomsbedrifter 2021, og jeg er sikker på at denne gjengen vil skape mange arbeidsplasser i fremtiden. NHO er stolt over samarbeidet med Ungt Entreprenørskap og innsatsen for at barn og unge blir fremtidens jobbskapere, forteller Ole Erik Almlid adm.dir. i NHO.

Marival UB skal på en enkel og effektiv måte sørge for reduksjon av marin forsøpling som blir liggende på havbunnen. Ved hjelp av teknologi vil elevene gjøre det mulig å lokalisere tapt fiskeutstyr og dermed gjøre maritim næring mer bærekraftig.

Gjennom å jobbe med Ungdomsbedrift, får elever i videregående opplæring og mulighet til å drive sin egen bedrift med ekte produkter, ekte kunder og ekte partnere. Det betyr at elevene må ut av klasserommet og den vanlige skolehverdagen, og oppsøke eksterne partnere.

-Noe av det viktigste vi har lært under arbeidet, er at vi har kommet oss inn i spillereglene til næringslivet. Og vi har sett verdien av et stort nettverk, sier Karoline i Marival UB.

Fremtidsrettet kompetanse

- Elevene i Marival UB er et stjerneeksempel på hvordan elever tilegner seg fremtidsrettet kompetanse ved å oppsøke lokalsamfunnet, bedrifter og fagmiljøer for å utforske og forstå et problem og finne bærekraftige løsninger. Elevene viser i praksis hvordan dybdelæring foregår. Jeg er rett og slett imponert, og spesielt over hvordan de har gjennomført dette på tross av restriksjoner på kontakt gjennom skoleåret, uttaler adm.dir. Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

Totalt var 23 ungdomsbedrifter fra hele landet påmeldt i denne konkurransen på NM.

«Beste samarbeid med næringslivet – i samarbeid med NHO» ble delt ut av Elin Ous i NHO, hun dro ut og overrasket vinneren. Se reaksjonene til vinnerne i denne filmen. 2. og 3. plassen kåres i NM-sendingen 29. April, sammen med 13 andre priser.

Juryens begrunnelse for førsteplassen

Gjennom en profesjonell videopitch og godt skriftlig materiell viser bedriften som har vunnet prisen for beste samarbeid med næringslivet hvordan de har brukt samarbeidsaktører i flere ledd av prosessen. I intervjuet forsterker bedriften inntrykket og reflekterer godt rund sitt bidrag til næringslivet og hvordan de konkret har brukt samarbeidet til å forstå spillereglene i næringslivet og betydningen av et godt nettverk, samt utvikle forretningsideen og drive prosjektet fremover. Bedriften har jobbet strategisk for å komme i kontakt med relevante aktører og vet akkurat hva de trenger samarbeidet til. Gjennom å samarbeide med et bredt utvalg av aktører og lene seg på sterke kompetansemiljø mener juryen bedriften er godt egnet for å bidra til å løse et viktig problem. Vinner er Marival UB fra Romsdal vgs. i Møre og Romsdal.

Juryen bestod av Aina Helen Bredesen og Tord Hauge fra NHOCarl Michelet og Tønnes Anda fra Enter CardHanne Skogen fra Innovasjon NorgeHilde Johansen fra Finans Norge og Roy Steffensen, stortingsrepresentant for FrP.

Kontaktinformasjon

Les mer om Marival UB her: https://www.ue.no/moreOgRomsdal/historier/marival-ub-romsdal-vgs

Marival UB: Daglig leder Karoline Clausen-Bekken, 91356494
Ungt Entreprenørskap Møre og Romsdal: Nina Moe - nina.moe@ue.no