Norges beste på digitale innovasjoner

Norsk Innovasjonsindeks 2020 kårer Sbanken, Netflix og HBO som vinnere innen digitale innovasjoner. Sbanken er på samme tid ett av få selskaper som havner på topp ti-listen i samtlige innovasjonskategorier.

Hvert år siden 2015 har Norges Handelshøyskole (NHH) tatt for seg å måle hvordan kunder opplever norske selskapers innovasjonsevne knyttet til sitt kommersielle, sosiale og digitale arbeid. Resultatene publiserer i form av Norsk Innovasjonsindeks (NII).

Årets måling er den fjerde målingen på rad hvor Sbanken måles som best i finansbransjen og den første hvor banken havner på topp i kategorien digital innovasjon. Resultatene føyer seg inn i en lang rekke topplasseringer i målinger på kundetilfredshet, innovasjon og merkevare som Sbanken har vunnet.

- Dette er en stor anerkjennelse til alle mine dyktige kollegaer som hver dag jobber alt de kan med å skape verdens beste kundeopplevelser. Selvsagt oppleves det som ekstra gøy at vi i koronaåret 2020 scorer bedre enn noensinne før, for året har på ingen måte vært enkelt, sier daglig leder i Sbanken Øyvind Thomassen.

- Sbanken er en bjelleku i innovasjonskontekst
En av hjernene bak Norsk Innovasjonsindeks er NHH-professor Tor W. Andreassen. Han sier at indeksen i år har gått fra å inneholde to måleparametere til tre, og at Sbanken er ett av få selskap som havner på topp ti-listen i samtlige:

-  Selskapene som havner på topp i Norsk Innovasjonsindeks er banebrytende, kreative og kundevennlige. I innovasjonskontekst er Sbanken en bjelleku, som siden første stund har truffet på det kundene etterspør. I koronatiden har Sbanken gjort det enda sterkere enn før, både fordi de er en digitalbank under en tid med lockdown grunnet koronaviruset og fordi de lanserer stadig flere grønne og miljøvennlige løsninger for sine kunder, sier Andreassen.

25 prosent markedsandel på fondskjøp
Sbanken har gjennom flere år jobbet metodisk og etterrettelig med å gjøre smarte valg enkle for alle kunder. Samlet sett er det slike handlinger over tid som Sbanken-sjefen mener at kundene setter pris på og anerkjenner:

- Bare i 2020 har vi lansert en revolusjonerende fondsprismodell på en plattform for sparing med de beste forvalterne fra inn- og utland. Vi har også lagt til rette for mer etisk sparing gjennom lavkarbonmerking av fond. Samlet sett gjør dette at Sbanken-kunder nå investerer hele 9 av 10 kroner i positivt merkede fond og at hele 25 prosent av all nettofondskjøp var hos Sbanken. Dette vitner om at miljøbevisste valg fra oss treffer godt hos kunder som selv er bevisste i sine valg, sier Thomassen, og legger til:

- Videre har vi forbedret vår nettbank og app, hjulpet kunder i en vanskelig økonomisk tid og tilbydd relevant innhold og løsninger når det faktisk har vært behov og ønske i markedet for dette.

Sbankens plasseringer i Norsk Innovasjonsindeks 2020:

Digitale innovasjoner:                   1. plass

Sosiale innovasjoner:                   7. plass