Norges beste på digitale innovasjoner
Norsk Innovasjonsindeks 2020 kårer Sbanken, Netflix og HBO som vinnere innen digitale innovasjoner. Sbanken er på samme tid ett av få selskaper som havner på topp ti-listen i samtlige innovasjonskategorier.

Hvert år siden 2015 har Norges Handelshøyskole (NHH) tatt for seg å måle hvordan kunder opplever norske selskapers innovasjonsevne knyttet til sitt kommersielle, sosiale og digitale arbeid. Resultatene publiserer i form av Norsk Innovasjonsindeks (NII).
Årets måling er den fjerde målingen på rad hvor Sbanken måles som best i finansbransjen og den første hvor banken havner på topp i kategorien digital innovasjon. Resultatene føyer seg inn i en lang rekke topplasseringer i målinger på kundetilfredshet, innovasjon og merkevare som Sbanken har vunnet.
- Dette er en stor anerkjennelse til alle mine dyktige kollegaer som hver dag jobber alt de kan med å skape verdens beste kundeopplevelser. Selvsagt oppleves det som ekstra gøy at vi i koronaåret 2020 scorer bedre enn noensinne før, for året har på ingen måte vært enkelt, sier daglig leder i Sbanken Øyvind Thomassen.
- Sbanken er en bjelleku i innovasjonskontekst
En av hjernene bak Norsk Innovasjonsindeks er NHH-professor Tor W. Andreassen. Han sier at indeksen i år har gått fra å inneholde to måleparametere til tre, og at Sbanken er ett av få selskap som havner på topp ti-listen i samtlige:
- Selskapene som havner på topp i Norsk Innovasjonsindeks er banebrytende, kreative og kundevennlige. I innovasjonskontekst er Sbanken en bjelleku, som siden første stund har truffet på det kundene etterspør. I koronatiden har Sbanken gjort det enda sterkere enn før, både fordi de er en digitalbank under en tid med lockdown grunnet koronaviruset og fordi de lanserer stadig flere grønne og miljøvennlige løsninger for sine kunder, sier Andreassen.
25 prosent markedsandel på fondskjøp
Sbanken har gjennom flere år jobbet metodisk og etterrettelig med å gjøre smarte valg enkle for alle kunder. Samlet sett er det slike handlinger over tid som Sbanken-sjefen mener at kundene setter pris på og anerkjenner:
- Bare i 2020 har vi lansert en revolusjonerende fondsprismodell på en plattform for sparing med de beste forvalterne fra inn- og utland. Vi har også lagt til rette for mer etisk sparing gjennom lavkarbonmerking av fond. Samlet sett gjør dette at Sbanken-kunder nå investerer hele 9 av 10 kroner i positivt merkede fond og at hele 25 prosent av all nettofondskjøp var hos Sbanken. Dette vitner om at miljøbevisste valg fra oss treffer godt hos kunder som selv er bevisste i sine valg, sier Thomassen, og legger til:
- Videre har vi forbedret vår nettbank og app, hjulpet kunder i en vanskelig økonomisk tid og tilbydd relevant innhold og løsninger når det faktisk har vært behov og ønske i markedet for dette.
Sbankens plasseringer i Norsk Innovasjonsindeks 2020:
Digitale innovasjoner: 1. plass
Sosiale innovasjoner: 7. plass
Kommersielle innovasjoner: 4. plass
Kontakter
Kristian K. FredheimKommunikasjonssjef
Tel:924 47 407kristian.fredheim@sbanken.noBilder
Om Sbanken ASA
Sbanken er norske kunders favorittbank. Hver dag utfordrer og innoverer banken på vegne av alle norske bankkunder, og nøler ikke med å ta en kamp. Banken er heldigital, uten filialer og holder til i Bergen. Sbanken tilbyr et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner, husstander og småbedrifter, og har i dag over 465 000 kunder og cirka 375 medarbeidere. Sbanken inspirerer til smarte økonomiske valg for fremtiden og bankens verdier er: Åpen, Enkel, Skvær og Vennlig Rebell. Per 31. desember 2019 hadde Sbanken en forvaltningskapital på 93,0 milliarder kroner.
For mer informasjon, se sbanken.no/ir.
Følg saker fra Sbanken ASA
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sbanken ASA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Sbanken ASA
Rekordhøy vekst innen fondssparing for Sbanken i 202011.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Sbanken fikk et resultat før skatt på 282,7 millioner kroner i fjerde kvartal 2020, sammenlignet med 214,1 millioner kroner i fjerde kvartal 2019. Netto renteinntekter ble redusert med 21,7 millioner kroner, mens netto provisjonsinntekter ble redusert med 4,0 millioner kroner. Egenkapitalavkastningen i kvartalet ble 12,5 prosent.
Den nye vinen er grønn5.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Teknologifond på bunnen, grønne fond på toppen: Den grønne og etiske trenden ser ikke ut til å stoppe med det første.
Spareavtalerekord i november11.12.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
I november fortsatte Sbanken-kunder å investere i etisk merkede fond. Hele 87 prosent av netto fondskjøp som Sbankens kunder foretok gikk til positivt merkede fond. Størsteparten av sparingen kom fra faste spareavtaler.
Styrket lønnsomhet og sterk vekst innen fondssparing i tredje kvartal13.11.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Sbanken fikk et resultat før skatt på 274,4 millioner kroner i tredje kvartal 2020. Netto renteinntekter økte med 2,0 millioner kroner, mens netto provisjonsinntekter falt med 20,0 millioner kroner fra tredje kvartal 2019. Egenkapitalavkastningen i kvartalet ble 12,2 prosent.
Grønne fond på kjøpstoppen i Sbanken6.11.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Av alle fondskjøp utført av Sbanken-kunder i oktober var hele 76 prosent plassert i etisk merkede fond. 44 prosent av alle investeringer var i tillegg plassert i lavkarbon-merkede fond.
Sbanken ansetter leder for organisasjon, lederskap og kultur23.10.2020 09:00:00 CEST | Pressemelding
Sbanken styrker sin satsing på organisasjon, lederskap og kultur med ansettelsen av Lene Eltvik Vindfeld. Hun tiltrådte rollen 12. oktober og inngår i bankens ledergruppe.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom