Norges Bank varsler raskere renteøkninger

Norges Bank holder renten uendret, men fremskynder første renteøkning til våren 2022. – Det er fornuftig å fremskynde renteøkningene, men dette er neppe nok til å dempe presset i boligmarkedet, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Vaksinen blir en «game changer» og det er ikke behov for en varig nullrente i norsk økonomi, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL etter dagens rentemøte. Foto: Nadia Frantsen

Sterkere utvikling enn ventet i norsk økonomi, høy boligprisvekst og utsikter til en vaksine bidrar til at Norges Bank fremskynder renteøkningene fra slutten av 2022 til våren 2022.

– Den lave renten vil fortsatt ha en ekspansiv effekt på norsk økonomi, særlig på boligmarkedet. Hensynet til finansiell stabilitet gjør at vi forventer at Norges Bank blir tvunget til å fremskynde renteøkningen ytterligere i løpet av det kommende halvåret. Vaksinen er en «game changer» og det er ikke behov for en varig nullrente i norsk økonomi, sier Frengstad Bjerknes.