Norges Bank burde signalisert raskere renteoppgang

Koronakrisen er ikke en «vanlig» økonomisk krise med sviktende etterspørsel. Det bør få betydning for pengepolitikken. Med andre ord, raskere renteoppgang. Det sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
– Vi anser vaksinen som en «game changer» og det er ikke behov for en varig nullrente i norsk økonomi, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

Dagens rentemøte bød ikke på store overraskelser. Sentralbanken forventer derfor fortsatt første renteøkning i mars 2022.

– Sentralbanken burde ha benyttet muligheten til å signalisere at renten kan komme raskere opp. Den underliggende etterspørselen i norsk økonomi er høy, noe vi ikke minst ser i boligmarkedet. Næringer som kultur og reiseliv sliter ikke på grunn av lav etterspørsel, men som en følge av restriksjoner og smittefrykt. Dette må først og fremst kompenseres via finanspolitikken, ikke pengepolitikken, sier Frengstad Bjerknes.

NBBLs boligmarkedsbarometer viser at frykten for å miste jobben var normalisert på et lavt nivå allerede tidlig på forsommeren i fjor.

– Mange har faktisk fått bedre råd som følge av lavere rente, avlyste ferieturer og redusert sosial omgang. De frigjorte midlene har blant annet blitt brukt i budrunder i et opphetet boligmarked. Hensynet til finansiell stabilitet gjør at vi forventer at Norges Bank blir tvunget til å fremskynde renteøkningene ytterligere i løpet av første halvår og at den første av flere renteøkninger kommer enten i september eller desember. Vi anser vaksinen som en «game changer» og det er ikke behov for en varig nullrente i norsk økonomi, sier Frengstad Bjerknes.