Norge ubeseiret i OL kvalik i Nederland, og tre sjanser på OL plass.

Det Norske herrelandslaget er så langt ubeseiret i OL kvalifiseringen i Nederland, og er allerede klare for sluttspill der de får to sjanser på OL plass. Så langt har Steffen Walstad og laget slått Tsjekkia, Korea, Japan, Tyskland, Danmark og Italia. Gjenstående er Finland og Nederland, seier i en av kampene gir direkteplass i OL.
Steffen Walstad, Markus Høiberg, Magnus Vågberg og Torger Nergård, etter seier moe Italia i OL kvalik i Nederland.  © WCF / Celine Stucki
Steffen Walstad, Markus Høiberg, Magnus Vågberg og Torger Nergård, etter seier moe Italia i OL kvalik i Nederland. © WCF / Celine Stucki

Med to kamper igjen i grunnspillet er laget allerede kvalifisert for sluttspill og mulighet til å spille om en av tre OL plasser. Vinneren av grunnspillet får første direkteplass mens andre og tredjerangerte lag spiller om den andre plassen. Kampen om den siste OL plassen spilles mellom fjerderangerte lag og taperen av to mot tre.

Laget har så langt prestert godt i Nederland, og i tirsdagens siste kamp fikk de revansj på Italia som de tapte for i bronsefinalen under årets EM for ett par uker siden. Dette var og ble en nøkkelkamp da også Italie var ubeseiret før møtet med de norske herrene.

Slik situasjonen er nå har Steffen Walstad og laget tre sjanser på å skaffe seg en OL plass, første mulighet er direktekvalifisering ved å vinne minst en av de to siste kampene. Men selv med to tap ender laget opp som toer ellet treer i gruppa og vil få to muligheter på å sikre en av tre OL plasser.

De to siste kampene går onsdag 15 desember klokken 14:00 mot Finland, og 16 desember 09:00 mot Nederland. Sistnevnte kamp kan sees på ReCast

For sendetider og kanaler for andre kamper: se https://curling.no/curling-pa-tv/

For resultater se worldcurling.org