Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming.

Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået.

Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blummenfelt, Leo Bergere fra Frankrike og Jelle Geens fra Belgia var blant de som tok igjen Izzard på svømmingen. Det tok ikke lang tid på syklingen før Blummenfelt rykket. Dette var for å gi Dale et best mulig utgangspunkt på sin etappe.

Stine Dale kjempet tappert mot blant annet Katie Zaferes, amerikaneren som vant det meste av konkurranser i fjor, og britiske Jessica Learmonth som ble nummer to i verdensserien 2019. Mot disse, og Cassandre Beaugrand fra Frankrike, måtte Dale se seg frasvømt, men hun klarte å sykle godt i gruppe med Claire Michel, Belgia og Siw Madsen, Danmark som hadde kommet opp bakfra.

Ut på fjerde etappe, fikk Gustav Iden en jobb med å ta igjen Danmark og Belgia. USA, Storbritannia og Frankrike var, som forventet, litt for sterke og jevne lag for at Norge skulle kunne kjempe om en medalje. Iden tapte litt på svømmingen og kom opp sammen med Tyskland. Som en av de sterkeste syklistene i triatlon, tok det likevel ikke Iden lang tid å ta igjen de som lå som nummer fire og fem. Ut på løp viste han også at han er den sterkeste av dem på løp, og til slutt ble Norge nummer fire, 1:13 bak Frankrike som vant. USA tok sølv og Storbritannia tok bronse.

Det norske laget har trent i Font Rumeau i Frankrike i flere uker spesifikt fram mot dette løpet, og det er gledelig å se at resultatet ble så godt. Det var også ifølge Miller «en del hype rundt laget». Det var mange som var spente på hva Norge kunne få til. En medalje var det laget hadde håpet på, men en fjerdeplass på debuten var likevel et solid resultat.

Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 1313.2.2020 12:47:30 CETPressemelding

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).

Tre norske medaljekandidater i VM grandfinalen i Lausanne denne helgen29.9.2019 00:00:00 CESTPressemelding

Lørdag kl 14.15 deltar Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden i grandfinalen i verdensserien i triatlon. Blummenfelt har gjort det bra i grandfinaler tidligere, med en andreplass i Rotterdam i 2017 og femte plass i Gold Coast, Australia i fjor. Iden vant i samme løype i Lausanne i fjor, da det ble arrangert worldcup her, og viste nylig form da han ble nummer fire i test-OL i Tokyo 16. august. I Tokyo ble Stornes nummer to, og er tydeligvis også i form. Alle tre har vist at de kan gjøre det bra i tunge løyper hvor det er mye klatring på syklingen. Traseen her i Lausanne passer dem perfekt.