Norge og Kina har inngått avtale om patentsamarbeid

Patentstyret og kinesiske patentmyndigheter har inngått en samarbeidsavtale om behandling av patentsøknader. Den vil gjøre det raskere og billigere for patentsøkere å oppnå patent på oppfinnelser i det andre landet.

Norsk-kinesisk håndtrykk etter avtale om patentsamarbeid.

Ordningen innebærer at de to landene kan gjøre bruk av hverandres patentfaglige granskning i saksbehandlingen. Slike granskninger er en viktig del av vurderingene nasjonale patentmyndigheter foretar når de skal avgjøre om ny teknologi tilfredsstiller kravene til patentering. Avtalen ble undertegnet av visekommissær He Hua fra det kinesiske patentverket CNIPA og direktør i Patentstyret, Per A. Foss under generalforsamlingen til WIPO (den internasjonale opphavsrettsorganisasjonen) i Genève. Avtalen trer i kraft 1. april 2020.

Norsk-kinesisk håndtrykk etter avtale om patentsamarbeid.

Følg saker fra Patentstyret

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Patentstyret på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Patentstyret