Norge med i EUs innovasjonsprogram for jernbane
En samlet norsk jernbanesektor og forskningsmiljøer har fått tilgang til Europas største forskningsprogram innen jernbane. – Dette gir store muligheter for togets fremtid i Norge, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektoratet har inngått medlemskap i Europe’s Rail, som er EUs forsknings- og innovasjonsprogram for jernbane. Programmet har 600 millioner euro i potten. Medlemskapet gir norsk jernbane mulighet til å påvirke hvilke innovasjonsprogrammer EU skal satse på, sette i gang egne innovasjonsprosjekter, delta i samarbeidsprosjekter med andre land og få tilgang til resultater av andres innovasjons- og forskningsarbeid.
Internasjonalt samarbeid for nye løsninger
- Teknologiutviklingen gir oss muligheter til å gjøre jernbanen tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig. For eksempel kan automatisering av farlige operasjoner øke sikkerheten til de som jobber i jernbanen. Videre kan bedre trafikkstyring gi rom for flere togavganger og færre forsinkelser. Ikke minst kan ny teknologi hjelpe oss å gjøre jernbanen enda mer bærekraftig for klimaet og miljøet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Han forteller at det norske medlemskapet i Europe’s Rail gjør at norsk jernbanesektor kan nyte godt av andres smarte løsninger og at vi gjennom å delta i internasjonalt samarbeid kan utvikle sterke innovasjons- og forskningsmiljøer for jernbanen i Norge.
Jernbanedirektoratet leder Norges innovasjonsarbeid i Europe’s Rail, og har opprettet et norsk innovasjonsprogram som støtter, initierer og samkjører innovasjonsaktiviteter på jernbane.
Særnorske utfordringer
Europe’s Rail skal utvikle et teknologitungt innovasjonsprogram for de neste åtte til ti årene. Programmet konsentrerer seg om åtte innsatsområder, som vil bidra til en tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig jernbane. Jernbanedirektoratet representerer Norge i dette arbeidet, og vil spille inn satsinger som er viktig med tanke på norske forhold.
- Internasjonal jernbane har mange like utfordringer som det lønner seg å samarbeide om. Men vi har også noen spesielle utfordringer i Norge. Vi er et langstrakt land med svært variert topografi, i tillegg til at vi har mye vær og store forskjeller mellom vinter og sommer. De norske forholdene gjør det kostbart å både bygge og vedlikeholde jernbanenettet. Gjennom Europe’s Rail kan vi få støtte til å forske på smarte løsninger for de utfordringene vi har her i landet, sierjernbanedirektør Knut Sletta.
Utlyser første prosjekt i løpet av mars
Norske jernbaneaktører kan søke om å få delta i forsknings- og innovasjonsprosjekter på lik linje med sektor- og forskingsaktører fra EUs medlemsland. Den første utlysningen publiseres i løpet av i løpet av mars, med frist i løpet av juni 2022.
- Når vi har fått denne muligheten, bør vi ha en norsk ambisjon om å delta på mange prosjekter og være en aktiv deltaker i Europe’s Rail. Her kan norske aktører teste ut nye konsepter og utvikle nye produkter og tjenester for jernbane- og transportsektoren, sammen med europeiske partnere, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Fakta om Europe’s Rail
- 24 medlemmer fra Europa, Jernbanedirektoratet representerer Norge
- 600 millioner euro i støtte fra EU
- 8 innsatsområder:
- Trafikk- og mobilitetsstyring
- Digitale og automatiserte tog-operasjoner
- Infrastruktur og rullende materiell
- Teknologi for nullutslipp og redusert støy
- Digital og grønn godsfrakt
- Regionale togtilbud og revitalisering av linjer
- Nye transportformer – radikale innovasjoner
- Digitale tvillinger
- Link til Europe's Rail.(Home – Shift2Rail)
Kontaktperson
Pål Midtlien Danielsen, leder for innovasjonsprogrammet i Jernbanedirektoratet
Mobil: 400 19 296, e-post: pal.danielsen@jernbanedirektoratet.no
Bilder

Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Flytoget invitert til å tilby regiontog på Østlandet19.8.2022 11:47:44 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Togpassasjerene er fornøyde20.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene
Vil prioritere bedre nettdekning på toget2.6.2022 10:30:00 CEST | Pressemelding
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
Færre togpendlere etter pandemien1.2.2022 13:37:33 CET | Pressemelding
Ifølge en ny undersøkelse vil pendlerne på Østlandet reise sjeldnere med tog når pandemien er over. Økt bruk av hjemmekontor er den viktigste årsaken. – Nye reisemønster kan påvirke innretningen av fremtidens togtilbud, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Liten nedgang i togpassasjerenes tilfredshet15.12.2021 13:45:22 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene jevnt over er godt fornøyd med tilbudet, til tross for en liten nedgang i tilfredsheten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom