Norge først i verden med Audi Functions On Demand

Nå kan norske Audi-kunder kjøpe og oppgradere digitale funksjoner som lys, assistentsystemer og infotainmentsystemet via det skybaserte systemet Functions On Demand.

Med det blir Norge det første Audi-markedet i verden som åpner for kjøp og oppgraderinger av kundebiler, uten at kundene må møte fysisk hos sin forhandler. Functions On Demand (FoD) kan for enkelte modeller kjøpes for en ønsket periode, eller på permanent basis, gjennom myAudi-appen eller myAudis online-portal.

– Audi e-tron er blant de første Audi-modellene som tilbyr Functions On Demand, og det er naturligvis gøy å være det første markedet i verden som tilbyr denne tjenesten. For kundene gir dette valgfrihet og muligheten til å tilpasse deler av bilens utstyr etter periodiske behov, eller på permanent basis om det ønskelig, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi i Norge i Harald A. Møller.

Audi e-tron har tatt Audi til topps på de norske utleveringsstatistikkene, i et marked som i stor grad er tilrettelagt for den elektriske drivlinjen. Men det er også andre forhold i vårt nordlige klima som skiller oss fra andre markeder, og som bidrar til at FoD kan bli attraktivt for mange nordmenn.

– I Norge er det for eksempel gunstig å ha anledning til å oppgradere til LED Matrix-lys i vinterhalvåret. Behovet er ikke like stort på sommeren med lange lyse dager, da er det ideelt å kunne oppgradere denne funksjonen i perioden hvor behovet faktisk er der, sier Sinervo.

Blant utstyrselementene som for enkelte modeller kan kjøpes via FoD finnes blant annet:

-          LED Matrix

-          Audi Smartphone Interface

-          Parkeringsassistent

I første omgang er det enkelte Audi e-tron-modeller som kan benytte FoD. Kunder kan enkelt se hvilke tjenester som tilbys i appen myAudi som er tilknyttet deres bil.

Forspranget ligger i teknikken

Lys-teknologi har alltid vært et prioritert område for Audis ingeniører. LED Matrix-lys ble først introdusert på den nyeste generasjonen av Audis A8, merkets flaggskip, i 2017. Kort fortalt gjør denne teknologien det mulig å bruke fjernlyset mer enn man ville gjort med annen lysteknologi, da LED Matrix-lysene kan blende ned kun det området der bilen foran eller møtende biler befinner seg. Det gjør at sjåføren får bedre sikt, som igjen øker sikkerheten på veien. For et land som Norge, hvor det blir tidlig mørkt store deler av året, er denne teknologien spesielt nyttig. Gjennom FoD kan mange av de som ikke allerede har LED Matrix-lys, enkelt få tilgang til denne teknologien i en ønsket periode.

Ved å oppgradere til Audi Smartphone Interface får man tilgang til Apple CarPlay for kompatible enheter. Denne tjenesten kobler sammen førerens eller passasjerenes smarttelefon til kjøretøyet, og fører mobilinnholdet sømløst og direkte til MMI-skjermen. Funksjonene varierer ut fra modell, årsmodell og oppsettet på den enkelte bilen.

Parkeringsassistent er en annen nyttig funksjon mange kan få tilgang til gjennom FoD. Denne teknologien bruker ultralydsensorer for å lete etter parkeringsplasser i egnet størrelse langs veien, og styrer rattet nesten automatisk ved manøvrering inn og ut av parkeringsluken. Parkeringsassistenten kan også beregne egnet manøver for å parkere i luker på tvers, og egnet inn- og utkjøringsmanøver ved lukeparkering på langs. Det eneste sjåføren må gjøre er å gi gass, bremse og overvåke parkeringen. Med denne funksjonen får man også et system for visning av omgivelsene som kan advare føreren om hindringer på siden (avhengig av rattutslaget).

Først i verden

Norge er det første landet i verden som tilbyr FoD til Audi-kunder. Tyskland og resten av Europa lanserer tjenesten på et senere tidspunkt. Norge er ett av Audis største markeder for Audi e-tron, og hittil i år er Audi e-tron Norges mest solgte bil – uavhengig av drivlinje. Fra og med 22. september kan flere tjenester og funksjoner enkelt kjøpes via FoD for enkelte modeller av Audi e-tron. Hvilke funksjoner som blir tilgjengelig for kundene varierer ut fra modell, årsmodell og hvilket utstyr som allerede er på bilen.

– I Norge er befolkningen i stor grad digitalisert, og vi er ett av de største markedene for Audi e-tron. Derfor er det naturlig at vi blir det første markedet som tilbyr FoD. Vi forventer at interessen er stor blant kundene våre for å kunne gjøre oppdateringer og oppgraderinger digitalt på mobilen fra egen garasje. Denne valgfriheten kommer vi også til å kunne tilby kunder på flere av våre kommende modeller, sier Sinervo.