Norge er verdensledende på grønn asfalt
Statens vegvesen bruker sin markedsmakt for å legge til rette for nye innovasjoner – og bransjen leverer over alle forventninger! Målet var å halvere klimautslippet på ti år, men etter to år er vi allerede halvveis til målet. Trolig reduseres CO2-utslippet fra asfalt med 70 prosent innen 2030.
Visuelt sett er asfalten like svart som før, men produksjonsmåten og innholdet er grønnere.
Klima og miljø avgjør – ikke bare pris
Statens vegvesen stiller nå strenge klimakrav til leverdørene i nye asfaltkontrakter.
– Tidligere var lavest pris tildelingskriterium på asfaltkontraktene, men nå stiller vi også klima- og miljøkrav, sier Thor Asbjørn Lunaas, teamleder for asfalt i Statens vegvesen. Inneværende år er CO2-utslipp vektlagt ved tildeling av de fleste kontraktene.
Skryter av asfaltbransjen
Lunaas forteller at vi i år har fire pilotkontrakter hvor en kombinasjon av asfaltens levetid, CO2-utslipp og pris avgjorde hvilken entreprenør som vant anbudet.
Statens vegvesen stiller krav til det ferdige asfaltdekket, men det er entreprenørene selv som beskriver massetype og velger sammensetning, og hvilke materialer som brukes for å oppnå best mulige egenskaper. Grep som gjøres er å bytte ut olje med bioråstoff, bruke klimanøytrale energikilder når asfalten produseres, gjenbruke gammel asfalt og bruke mer kortreist stein. Gjennom forskning og utvikling (FoU) tester man nye teknikker og andre råvarer.
– Entreprenørene er positive til endringen i kontraktene, sier Lunaas. Med sin kunnskap og erfaring jobber de nå for å for å gi trafikantene et asfaltdekke som er slitesterkt og klimavennlig, til en konkurransedyktig pris.
Samarbeidet mellom Statens vegvesen som byggherre og asfaltbransjen har gjort Norge verdensledende for klimakutt for asfalten. Flere land ser nå til Norge.
Erfaring fra pilotkontrakter
I fire av årets kontrakter er en kombinasjon av asfaltens levetid, CO2-utslipp og pris avgjørende for hvilken entreprenør som vant anbudet.
I den såkalte Østfoldskontrakten får vi en levetidsøkning på asfalten på 3,6 år, samtidig som CO2-utslippene er redusert til 36,7 kilo pr. tonn asfalt. I Trøndelagskontrakten er levetidsøkningen på 1,4 år, samtidig som CO2-utsplippene er redusert til 44,6 kilo. Også i pilotkontraktene i Nord-Troms og Buskerud/Asker er resultatene gode.
- De to siste årene er utslippet redusert med nesten 25 prosent, sier Lunaas. Fra 62 kg CO2 til 47,5 kg CO2 per tonn asfalt. Samlet sett utgjør det en reduksjon på 11 750 000 kg CO2, noe som er helt fantastiske resultat.
Utviklingen fortsetter
De gode resultatene inspirerer til å legge klimalista enda høyere.
- Statens vegvesen jobber med å utvikle kontraktsformer som stimulerer til en utvikling mot en klimanøytral asfaltbransje, sier Lunaas.
Inneværende år er 27 kontrakter utlyst. I 20 av disse vektes det på utslipp av CO2.
Fire kontrakter tildeles på laveste årskostnad ut fra en kombinasjon av CO2-utslipp, levetid og pris. Én kontrakt har krav til minimum 50 prosent LTA (asfalt produsert ved lavere temperatur enn normalt) og én kontrakt har fradrag for kvalitet-/miljøforbedrende tiltak.
Mer informasjon også i video: https://youtu.be/N2sxP7N7rJk
Nøkkelord
Kontakter
Thor Asbjørn LunaasDrift og vedlikehold
Tel:41596911thor.lunaas@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom