Norge best i EU/EØS
Alle land som omfattes av EUs tjenestedirektiv er pliktig til å ha ett felles kontaktpunkt der utlendinger som ønsker å starte virksomhet i et annet EU/EØS-land finner informasjon og får gjennomført nødvendige registreringer for å komme i gang. Næringsdepartementet har bestemt at Altinn-portalen skal være Norges kontaktpunkt.
Det er EUs "Single digital gateway team" som nylig gjennomførte en evaluering av brukervennligheten i alle de europeiske kontaktpunktene. Brukertestene rangerer informasjonsinnholdet under "Start and run Business" i Altinn informasjonsportal som best i Europa.
Helhetlig informasjon på tvers av etatsgrenser
– Dette er resultatet av god innholdsstrategi og tverretatlig samarbeid for å kunne tilby helhetlig og god informasjon til gründere og små- og mellomstore bedrifter, både i Norge og i EU/EØS. Brønnøysundregistrenes bedriftsveiledning i Narvik gjør en fremragende jobb med å utarbeide innhold i klart språk som kvalitetssikres av etatene som deltar i informasjonssamarbeidet, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene. Brekk er også godt fornøyd med at brukertestene viser at Altinns nye design, søkefunksjon og brukeropplevelse er blitt tatt godt imot.
EU sin evaluering av kontaktpunktene gir også nyttige tilbakemeldinger på ting som bør forbedres i Altinn informasjonsportal. Spesielt på punktet «prosedyrer» scoret det norske kontaktpunktet lavt. Flere av de påpekte forbedringspunktene er allerede utbedret mens andre tiltak står på gjøre-lista.
Fakta og bakgrunn for Altinn Starte og drive bedrift
- Arbeidet med å gi gründere og små-/mellomstore bedrifter god og helhetlig informasjon om hvordan starte og drive bedrift startet flere år før EUs tjenestedirektiv. Allerede rundt år 2000 gikk Brønnøysundregistrene, Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå, Rikstrygdeverket og Arbeidstilsynet sammen om å opprette portalen "Spør OSS om å starte og drive bedrift". Målet var å beskrive komplisert regelverk på tvers av etatsgrenser i et klart og forståelig språk. Omtrent samtidig opprettet stiftelsen VINN i Narvik portalen Bedin.no, med støtte fra Næringsdepartementet. VINN og Næringsdepartementet sto også bak "Narviktelefonene", der etablerere og SMB-er kunne få hjelp. I 2008 opprettet Næringsdepartementet portalen Bedriftshjelp.no, som hadde som mål å gi næringsliv og etablerere oversikt over det statlige virkemiddelapparatet.
- SpørOSS ble flyttet inn i Altinn i 2007, mens Bedin og Bedriftshjelp ble flettet inn i Altinn informasjonsportal i 2011, i seksjonen "Starte og drive bedrift". Den tidligere Bedin-redaksjonen og telefontjenesten utgjør i dag Bedriftsveiledning ved Brønnøysundregistrene og har ansvar for innholdet i Starte og drive bedrift og tilhørende brukerservice på telefon.
- Innholdet i «Starte og drive bedrift» er tilgjengelig på bokmål, nynorsk og engelsk og tilpasset kravene i EUs tjenestedirektiv.
Altinn ble åpnet for 15 år siden – 4. desember 2003.
Kontakter
Pressehenvendelser kan rettes til media@brreg.no eller telefon pressevakt 400 200 75 (ikke sms).
Publisering egner seg spesielt godt tirsdag 4. desember – som er selve 15-årsdagen til Altinn.
Bilder
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.