Nordnet styrker samarbeidet med Google Cloud for å utvikle en fullstendig skybasert spare- og investeringsplattform

Nordnet skal ved hjelp av Google Cloud-teknologi bygge neste generasjon finansielle tjenester.

Nordnet, den ledende digitale plattformen for sparing og investeringer i Norden, kunngjør i dag et utvidet femårig samarbeid med Google Cloud for å drive innovasjon og akselerere overgangen til skyløsninger. Nordnet vil bruke Google Clouds sikre infrastruktur og tjenester for dataanalyse for å kunne levere pålitelige og fleksible opplevelser for brukerne i hele Norden. Nordnet forventer at mesteparten av det nettbaserte tilbudet vil bli understøttet av skyteknologi innen 2025.

Google Cloud har spilt en sentral rolle i Nordnets digitalisering i flere år, og har hjulpet med å flytte et betydelig antall tjenester over i skyen. Nordnets 1,7 millioner kunder i Norden har allerede hatt nytte av økt driftsstabilitet og et utvidet tjenestetilbud, muliggjort av skyteknologien. For eksempel kan Nordnet nå tilby mer detaljerte og tilgjengelige aksjegrafer til brukerne sine, ved hjelp av Google Clouds data- og analyseløsninger. I tillegg har data fra Nordnets populære, sosiale investeringsplattform, Shareville, kombinert med Googles ledende maskinlæringsevner, gjort det mulig for Nordnet å tilby mer personaliserte brukeropplevelser.

– Vi innså at de hurtige endringene i våre kunders behov vil bli best møtt gjennom å skape en mer dynamisk IT-infrastruktur i et skymiljø. Overgangen til skyen har gjort oss mer fleksible til å håndtere store mengder trafikk og skape en forbedret brukeropplevelse. Vi er fornøyde med å utvide vårt samarbeid med Google Cloud siden vi deler samme syn på innovasjon, og vi ser frem til å bygge neste generasjons finansielle løsninger sammen, sier Elias Lindholm, teknologidirektør i Nordnet.

I samarbeid med Google Cloud har Nordnet laget en mer stabil plattform med forbedret ytelse i perioder med mye handel, enda bedre sikkerhetsfunksjoner, og ytterligere tjenester som gir Nordnets kunder bedre innsikt i sine investeringer. Under pandemien var Nordnet i stand til å skalere opp uten avbrytelser, endre til mer datadreven utvikling, og legge grunnlaget for ytterligere demokratisering av sparing og investeringer for kundene.

– Nordnet er en del av en bransje i kontinuerlig forandring, og vi er veldig stolt over å samarbeide med dem på veien mot skyen. Gjennom Google Cloud-teknologi og maskinlæring kan Nordnet nå utstyre og styrke hele organisasjonen med verktøy for å lage personlige brukeropplevelser – med sikkerhet i bunn, sier Kjell Arne Yttervik, norgessjef i Google Cloud.

Google Clouds sikre, skalerbare og innovative teknologi har gjort Nordnet i stand til å bevege seg bort fra kontinuerlig vedlikehold, og skifte fokuset i retning å skape nye tjenester som demokratiserer spare- og investeringstjenester for kundene.

Om Nordnet
Nordnet er den ledende digitale plattformen for sparing og investeringer i Norden. Gjennom innovasjon, enkelhet og åpenhet, utfordrer de tradisjonelle strukturer og gir private sparere tilgang til samme informasjon, verktøy og tjenester som profesjonelle investorer.

Om Google Cloud
Google Cloud akselererer enhver organisasjons evne til digital endring av bedriften. Vi leverer bedriftsløsninger som benytter Googles banebrytende teknologi – i den reneste skyen i industrien. Brukere i mer enn 200 land og områder har valgt Google Cloud som deres pålitelige partner for å muliggjøre vekst og løse deres mest kritiske forretningsutfordringer.

For ytterligere informasjon:

Johan Tidestad