Nordmenn vil handle for 56,3 milliarder kroner i julen

Handelen starter allerede i november
Siden julaften i år havner på en søndag, får vi to mindre handledager i desember. Samtidig skjer en stadig større del av handelen i november. Ser vi på de to siste månedene i året, står november for 45,7 prosent av handelen, opp fra 43,9 prosent i 2007.
– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
– Økningen i novemberhandelen skyldes sannsynligvis at vi handler julegaver tidligere enn før. Netthandelen øker, og folk vil sikre seg at varene når frem i tide. Samtidig er handelen i desember stabil og fortsatt den viktigste måneden for norsk handelsnæring.
Tallene fra 2016 viser at omsetningen i desember er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet for resten av året. For bransjer som leketøy, ur og gullsmeder og bokhandlere er omsetningen dobbelt så høy i desember som gjennomsnittet i resten av året.
10 710 kroner pr nordmann
I gjennomsnitt handler vi for 10 710 kroner i desember. Av dette er 4460 kroner dagligvarer og 6250 kroner fra øvrige butikker. Vi bruker faktisk nær 20 prosent mer på dagligvarer i desember enn ellers i året.
– Desember er en måned for å kose seg ekstra, og mange gleder seg til julematen kommer i butikkene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
– Særlig den siste uken før jul er hektisk i dagligvarebutikkene. Vi inviterer til fest og besøk, og unner oss nok kanskje enda mer kvalitetsmat i desember. For de fleste er det viktig at julematen smaker tradisjon, barndomsminner og råvarer fra hjemstedet. Det kommer stadig flere lokalmat-produkter på markedet, som får frem både minner og julestemning, sier Størksen.
Både julegran og strandliv
Mange bruker også juletiden på å reise. Ifølge Virkes Reisepuls, skal 40 prosent av oss på juleferie, det er en økning fra tidligere år. Av de som skal på ferie, oppgir 16 prosent at de skal til utlandet.
– Sol og sommer lokker i jula også. Likevel tror vi mange feirer selve julaften hjemme, før turen går til varmere strøk, sier Sverre McSeveny-Åril, direktør for Virke Reise Utland.
– Nær en av til opplyser i tillegg å ha mottatt reiser som gave det siste året. En felles reise kan være en god måte å kombinere gave og skape opplevelser sammen, avslutter han.
Kontakter
Julie Wentzel FrølandKommunikasjonsrådgiver
Tel:988 03 090julie.wentzel.froland@virke.noBilder

Lenker
Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom