Nordmenn versting på deling av persondata

Tre av fire av nordmenn ønsker at det skal bli vanskeligere å samle inn persondata på internett. Samtidig er vi det landet i Norden som deler mest persondata – og mest ukritisk. – Enten er nordmenns frykt for deling av persondata overdreven, eller så forstår vi ikke når vi faktisk gir den fra oss, sier Joachim Gullaksen, Head of Telecom, Media & Technology i Deloitte Norge.

I undersøkelsen Global Mobile Consumer Survey 2019: The Nordic cut har Deloitte gått gjennom de nyeste forbrukervanene innen mobil og telekom i Norden. Rapporten, som kommer ut årlig, viser at det er til dels store forskjeller blant vanene til nordiske mobilbrukere.

Særlig på deling av persondata skiller vi nordmenn oss markant ut fra våre nordiske naboer. E-postadresser, navn og telefonnummer på internett deler vi mest av alle, og er samtidig det landet i Norden hvor flest aksepterer «terms and conditions» på internett uten å ha lest dem.

Joachim Gullaksen, Head of Technology i Deloitte Norge, mener rapporten viser tydelig at det ikke alltid er like lett å gi fra seg mindre persondata, selv om man skulle ønske det.

- Når vi oppgir å dele mer av såpass mange ulike typer persondata på internett enn våre naboland, er det iøynefallende. Hvorfor har vi en lavere terskel enn andre land for å dele denne typen informasjon, spør Gullaksen.

Han peker på at nordmenn i undersøkelsen også aksepterer brukervilkår i størst grad uten å ha lest dem. Dette skjer samtidig som NRK nylig kunne melde om at 75 prosent av nordmenn ønsker at det skal bli vanskeligere å samle inn persondata om dem.

– Enten er nordmenns frykt for deling av persondata overdreven, eller så forstår vi ikke når vi faktisk gir den fra oss, sier Gullaksen.

Andre nøkkelfunn i rapporten

• Nordmenn bruker klart mest tid på sosiale medier på telefonen. Vi er Nordens soleklare «Snapchat-nasjon», som er over dobbelt så utbredt her som i de andre landene.

• Norge er det landet hvor klart færrest respondenter har tilgang på «ubegrenset» mengde mobildata, og det landet hvor flest har tilgang på under 3GB mobildata i måneden. Det ser tilsynelatende ut til å være vanskelig å få bukt på mangelen på konkurranse som Forbrukerrådet har problematisert en rekke ganger.

• I Norden bruker vi smarttelefonen vår til nesten alle digitale aktiviteter – bortsett fra når det gjelder offentlige tjenester. Halvparten av nordiske mobilbrukere bruker aldri mobilene for å søke om offentlige tjenester, og bare en femtedel bruker mobilen for å søke opp informasjon om offentlige tjenester.

• Vi spiller mer enmannsspill og antallet som bruker mobilen daglig til sosiale medier øker. Den økende bruken av mobilspill er asosial: Over 80 prosent, uansett aldersgruppe, spiller enmannsspill.

Les mobilvaneundersøkelsen her.

Om den nordiske mobilvaneundersøkelsen

Dette er den tredje utgaven av den årlige Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut. Deloitte’s nordiske TMT-eksperter ser på de digitale trendene hos forbrukere i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Årets rapport baseres på til sammen 5001 nordiske respondenter. Funnene over er bare noen av temaene i årets undersøkelse. Som tidligere år ser vi overordnet at smarttelefonen er en uunnværlig del av folks liv; 92 prosent av nordiske forbrukere har tilgang til en smarttelefon i 2019.

For mer informasjon, kontakt

Joachim Gullaksen