Nordmenn versting på deling av persondata
I undersøkelsen Global Mobile Consumer Survey 2019: The Nordic cut har Deloitte gått gjennom de nyeste forbrukervanene innen mobil og telekom i Norden. Rapporten, som kommer ut årlig, viser at det er til dels store forskjeller blant vanene til nordiske mobilbrukere.
Særlig på deling av persondata skiller vi nordmenn oss markant ut fra våre nordiske naboer. E-postadresser, navn og telefonnummer på internett deler vi mest av alle, og er samtidig det landet i Norden hvor flest aksepterer «terms and conditions» på internett uten å ha lest dem.
Joachim Gullaksen, Head of Technology i Deloitte Norge, mener rapporten viser tydelig at det ikke alltid er like lett å gi fra seg mindre persondata, selv om man skulle ønske det.
- Når vi oppgir å dele mer av såpass mange ulike typer persondata på internett enn våre naboland, er det iøynefallende. Hvorfor har vi en lavere terskel enn andre land for å dele denne typen informasjon, spør Gullaksen.
Han peker på at nordmenn i undersøkelsen også aksepterer brukervilkår i størst grad uten å ha lest dem. Dette skjer samtidig som NRK nylig kunne melde om at 75 prosent av nordmenn ønsker at det skal bli vanskeligere å samle inn persondata om dem.
– Enten er nordmenns frykt for deling av persondata overdreven, eller så forstår vi ikke når vi faktisk gir den fra oss, sier Gullaksen.
Andre nøkkelfunn i rapporten
- Nordmenn bruker klart mest tid på sosiale medier på telefonen. Vi er Nordens soleklare «Snapchat-nasjon», som er over dobbelt så utbredt her som i de andre landene.
- Norge er det landet hvor klart færrest respondenter har tilgang på «ubegrenset» mengde mobildata, og det landet hvor flest har tilgang på under 3GB mobildata i måneden. Det ser tilsynelatende ut til å være vanskelig å få bukt på mangelen på konkurranse som Forbrukerrådet har problematisert en rekke ganger.
- I Norden bruker vi smarttelefonen vår til nesten alle digitale aktiviteter – bortsett fra når det gjelder offentlige tjenester. Halvparten av nordiske mobilbrukere bruker aldri mobilene for å søke om offentlige tjenester, og bare en femtedel bruker mobilen for å søke opp informasjon om offentlige tjenester.
- Vi spiller mer enmannsspill og antallet som bruker mobilen daglig til sosiale medier øker. Den økende bruken av mobilspill er asosial: Over 80 prosent, uansett aldersgruppe, spiller enmannsspill.
Les mobilvaneundersøkelsen her.
Om den nordiske mobilvaneundersøkelsen
Dette er den tredje utgaven av den årlige Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut. Deloitte’s nordiske TMT-eksperter ser på de digitale trendene hos forbrukere i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Årets rapport baseres på til sammen 5001 nordiske respondenter. Funnene over er bare noen av temaene i årets undersøkelse. Som tidligere år ser vi overordnet at smarttelefonen er en uunnværlig del av folks liv; 92 prosent av nordiske forbrukere har tilgang til en smarttelefon i 2019.
For mer informasjon, kontakt
Joachim Gullaksen
Partner og Head of Telecom, Media & Technology
Deloitte Norge.
jogullaksen@deloitte.no
+47 905 34 970
Jon Olsen
Senior Manager, Deloitte Norge
jolsen@deloitte.no
+47 952 68 738
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noBilder
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.26.1.2024 13:46:00 CET | Pressemelding
I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.
Deloitte signerer langsiktig avtale med Norges idrettsforbund5.12.2023 09:03:53 CET | Pressemelding
Deloitte og Norges idrettsforbund inngår partnerskap med varighet til 2032. Samarbeidet er en forlengelse av Deloittes internasjonale samarbeid med IOC. Sammen skal partene jobbe på lag for en bedre fremtid.
Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt24.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.
Pixii kåret til landets raskest voksende teknologiselskap9.11.2023 12:39:36 CET | Pressemelding
Det norske energilagringsselskapet Pixii AS utkonkurrerte 50 finalister og stakk av med Deloittes pris som Norges raskest voksende teknologiselskap.
Deloitte lanserer nysatsing på aktuartjenester2.11.2023 16:02:32 CET | Pressemelding
Deloitte lanserer ny satsing på aktuartjenester i Norge ved å hente den erfarne aktuaren Trond Killi som ny partner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom