Nordmenn har nominert over 1000 naturopplevelser de er redde for å miste

Mange er bekymret for at nedbygging av natur og klimaendringer går utover naturopplevelsene våre. Det er fortsatt mulig å nominere det man er mest redd for å miste.
VERDSATT VINTER: Skiføret er en av opplevelsene mange er bekymret for å miste. Foto: Pernille Balslev

WWF, DNT og Norsk Friluftsliv inviterte tidligere i vår hele Norge til å nominere naturopplevelser de frykter er i ferd med å forsvinne. På en knapp måned har det allerede kommet inn over tusen forslag fra alle landets fylker.

– Hver høst tar bestemor og bestefar meg med på bærtur. Multer på fjellet og blåbær i skogen. Men nå er jeg redd for at multemyra og blåbærskogen min er i fare. Biene og humlene blir stadig færre. Mister vi pollinatorene våre, mister vi kanskje blåbærskogen og multemyra, skriverinnsender Mette (15).

Hun er ikke er alene om å være bekymret for hvordan nedbygging av natur og klimaendringer går utover hva vi nordmenn kan oppleve i framtiden.

– Dykking er en fantastisk opplevelse, men i de senere årene har det marine livet blitt merkbart dårligere mange steder, skriver en annen innsender.

Det har kommet inn nominasjoner om truede naturopplevelser fra alle deler av landetAlt fra den norske fjellheimen, klar stjernehimmel, utsikt uten infrastruktur og snørike vintre, til det lille skogholtet nært hjemmet, tiurleik, yrende dyreliv og stillheten i naturen.

Opplevelsene som samles inn skal settes sammen til en «rødliste for truede naturopplevelser», inspirert av den velkjente rødlista for truede arterForslagene vil bli sortert og vurdert av en uavhengig jury, med faglig tyngde og stort engasjement for natur og friluftsliv.

Eventyrer og friluftsmann Jens Kvernmo, som sitter i juryen, håper det fortsatt kommer inn mange flere nominasjoner før fristen går ut i slutten av måneden.

– Det enkle friluftslivet i naturen er mye av kjernen i den norske kulturen, og det å bevare fri og urørt natur er det aller viktigste vi kan gjøre, sier han.

I juryen sitter også marinbiolog Pia Ve Dahlen. Hun forteller at hun har valgt å bidra til prosjektet, fordi hun mener det er viktig å belyse at klima- og naturendringer også i høyeste grad foregår i Norge.

Det beste jeg vet er å ligge og duppe nedi tareskogen, pille i tangen på sunne strender, eller ligge og se på alt som rører seg i en ålegraseng. Dessverre har nesten alle de områdene forsvunnet der jeg bor: Oslofjorden. Avrenning, overfiske, varmere og surere vann, nedbygging, overgjødsling og andre menneskeskapte problemer er årsaken, og kan det skje i Oslofjorden kan det skje hos deg.

Dersom du har en naturopplevelse du er redd for å miste, kan du fortsatt gjøre det på verdtåbevare.no. Fristen er 30. april.

Juryens liste over ti utvalgte truede naturopplevelser presenteres i begynnelsen av juniDa åpnes det også for at folk kan stemmeden av de ti opplevelsene de er aller mest glad i. Deretter skal organisasjonene bak rødlista jobbe fram tiltak som bidrar til å bevare naturopplevelsene og presentere både opplevelser og tiltak for politikerne med krav om å gjøre mer for å ivareta naturen vår.

Fakta om organisasjonene:

• WWF Verdens naturfond er en av verdens største miljøorganisasjoner og jobber for å stanse dagens naturødeleggelser og skape en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen.
  • Den Norske Turistforening (DNT) er Norges største friluftsorganisasjon med over 300.000 medlemmer.
  • Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de18 store frivillige friluftslivsorganisasjonene, med over 950.000 medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Norsk Friluftsliv: Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver. Tlf: 452 13 472, e-post: linn@norskfriluftsliv.no

WWF: Ellen Fredriksen, presserådgiver. Tlf: 411 63 686, e-post: efredriksen@wwf.no

DNT: Andreas Blaauw-Hval, pressekontakt. Tlf: 938 06 942, abh@dnt.no

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.