Nordmenn er positive til butikkromantikk

14. februar er Valentines Day, med alt det bringer av røde hjerter, blomster og sjokolade. For de som fortsatt er på jakt etter en å feire dagen sammen med, kan løsningen være nærmere enn du tror.
Coops lavpriskjede Extra har med hjelp fra analyseselskapet YouGov undersøkt hvordan landets single ser på de ulike sjekkearenaene. Der svarer 74 prosent av de single at de er positive til å bli sjekket opp i matbutikken. Og over halvparten svarer at det vil senke terskelen for å ta kontakt dersom du vet at en person er singel.
– Matbutikken er en arena for å treffe nye mennesker i en ukomplisert setting. Som forbrukereid bryr vi oss ekstra mye om våre kunder og deres ve og vel, og vi ønsker gjerne å legge til rette for at de som leter etter kjærligheten lykkes med å finne den, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
Extra lanserte i fjor høst singelkurven, hvor det ble plassert ut over 2 000 helt spesielle handlekurver i Extras nesten 500 butikker rundt om i landet. Kurvene er i en annen farge enn de vanlige røde handlekurvene og med et hjerteklistremerke på siden for å signalisere sivilstatus, og dermed gjøre det enklere for single å bli kjent i løpet av handleturen.
Det var en kronikk på NRK Ytring av Lise Røsvik som fikk Extra til å tenne på ideen om å lansere singelkurv. Røsvik etterlyste flere ekte møter mellom ekte mennesker, og skrev at når man er i butikken kommer personligheten vår frem.
– Kronikken spredde seg raskt i sosiale medier, og vi fikk flere henvendelser fra kunder som oppfordret oss til å komme med en egen singelkurv. Etter lanseringen har vi opplevd en enorm begeistring og fantastisk mange positive tilbakemeldinger, noe som forteller oss at mange single ønsker seg andre møteplasser enn Tinder og utesteder på byen, sier Hoel.
I singelundersøkelsen kommer det frem at fredag og lørdag er de foretrukne ukedagene for å treffe en ny partner. Mens nesten ingen er i modus tidlig på morgenen, er hele syv av ti mest åpen i tidsrommet mellom kl. 12 på dagen og midnatt.
Over halvparten av de som ble spurt i undersøkelsen har brukt digitale sjekketjenester som Tinder, og særlig er dette populært blant de yngre og i de store byene. Likevel foretrekker flere å bli sjekket opp på et utested eller fest fremfor gjennom de digitale appene.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
