Nordmenn er positive til butikkromantikk

Ferske tall viser at tre av fire single er åpen for butikkromantikk. Det kan være nyttig å vite når vi nå nærmer oss årets mest romantiske dag, Valentines Day.

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, og opplæringssjef i Extra, Benedicte Haug Poulsen, forventer rift om singelkurvene på Valentinsdagen. Foto: Coop.

14. februar er Valentines Day, med alt det bringer av røde hjerter, blomster og sjokolade. For de som fortsatt er på jakt etter en å feire dagen sammen med, kan løsningen være nærmere enn du tror.

Coops lavpriskjede Extra har med hjelp fra analyseselskapet YouGov undersøkt hvordan landets single ser på de ulike sjekkearenaene. Der svarer 74 prosent av de single at de er positive til å bli sjekket opp i matbutikken. Og over halvparten svarer at det vil senke terskelen for å ta kontakt dersom du vet at en person er singel.

– Matbutikken er en arena for å treffe nye mennesker i en ukomplisert setting. Som forbrukereid bryr vi oss ekstra mye om våre kunder og deres ve og vel, og vi ønsker gjerne å legge til rette for at de som leter etter kjærligheten lykkes med å finne den, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Extra lanserte i fjor høst singelkurven, hvor det ble plassert ut over 2 000 helt spesielle handlekurver i Extras nesten 500 butikker rundt om i landet. Kurvene er i en annen farge enn de vanlige røde handlekurvene og med et hjerteklistremerke på siden for å signalisere sivilstatus, og dermed gjøre det enklere for single å bli kjent i løpet av handleturen.

Det var en kronikk på NRK Ytring av Lise Røsvik som fikk Extra til å tenne på ideen om å lansere singelkurv. Røsvik etterlyste flere ekte møter mellom ekte mennesker, og skrev at når man er i butikken kommer personligheten vår frem.

– Kronikken spredde seg raskt i sosiale medier, og vi fikk flere henvendelser fra kunder som oppfordret oss til å komme med en egen singelkurv. Etter lanseringen har vi opplevd en enorm begeistring og fantastisk mange positive tilbakemeldinger, noe som forteller oss at mange single ønsker seg andre møteplasser enn Tinder og utesteder på byen, sier Hoel.

I singelundersøkelsen kommer det frem at fredag og lørdag er de foretrukne ukedagene for å treffe en ny partner. Mens nesten ingen er i modus tidlig på morgenen, er hele syv av ti mest åpen i tidsrommet mellom kl. 12 på dagen og midnatt.

Over halvparten av de som ble spurt i undersøkelsen har brukt digitale sjekketjenester som Tinder, og særlig er dette populært blant de yngre og i de store byene. Likevel foretrekker flere å bli sjekket opp på et utested eller fest fremfor gjennom de digitale appene.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.