Nordmenn baker fortsatt – og dette er favoritten!

Mange fant frem kjevle og bakebolle under pandemien, men holder bakegleden seg frem mot julen 2022?
Nordmenn er fortsatt glad i å bake! Og en av julekakene er klar favoritt. Foto: Mills

Svaret er ja!

I en undersøkelse gjennomført av Opinion for Mills oppgir hele 70 prosent kvinner og 40 prosent menn at de har bakeplaner før jul.

Det er meierismør (66 prosent) og Melange (41 prosent) som blir hyppigst brukt til julebakst. Egenskapene for de to produktene er i hovedsak like, men Melange inneholder mindre mettet fett og har kun en firedel av klimautslippet sammenlignet med meierismør.

Det bakeglade Sørland

Tallene er forholdsvis stabile mellom ulike aldersgrupper, men ligger litt høyere blant dem som er i 30-årene. Sørlendingene er dem som er ivrigst på kjøkkenet, mens færrest baker i hovedstaden.

Når det gjelder favorittkaker er det pepperkaken som er den ubestridte vinner. 56 prosent har den på lista over planlagte bakverk. I aldersgruppen 18-29 oppgir hele 80 prosent av dem som baker at de lager pepperkaker før jul.

Andre populære kaker er krumkaker, brune pinner og Sarah Bernard. Sistnevnte, som er av dansk opprinnelse, er spesielt populær blant de yngre hobbybakerne.

Fattigmann, sirupssnipper og berlinerkranser var det færrest som hadde tenkt å bake av deltagerne i undersøkelsen.

Delfiakake i Vest

Klassikeren Delfiakake har fått et comeback på Instagram og Tiktok de siste årene, men er allikevel ukjent for 34 prosent av den yngste aldersgruppen.

Hos den eldre garde er det flere som har et godt forhold til Delfia-kaken. 17 prosent sier de må ha konfektkaken, som inneholder blant annet kjeks og marsipan, til jul. Kaken er mest populær på Vestlandet. Oppskriften på Delfiakake kommer fra Margarincentralens Husmortjeneste som ble opprettet i 1949.

Foto: Mills