MatmerkMatmerk

Nordlendinger har fått økt tro på egen matmakt

Del

Nordnorske forbrukere er de som i størst grad har fått øynene opp for at deres valg i matbutikken betyr noe. Det viser undersøkelser Matmerk har gjort før og under koronakrisen. - Flott at folk i Nord-Norge skjønner at deres valg i butikken er viktig, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk

Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:

"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre arbeidsplasser over hele landet"

Alle norske forbrukere opplever økt matmakt, men de som har fått størst økning i troen på at at deres valg i butikken betyr noe for norske arbeidsplasser, det er de nordnorske forbrukerne.

26% økning i tro på egen matmakt i Nord-Norge

Nordlendingene fått økt tro på at det de handler i matbutikken er med på å sikre arbeidsplasser over hele landet. I april svarte 50 % i Nord-Norge at de mente at deres forbrukermakt betydde mye for antall arbeidsplasser. I april var dette økt til 76%. Denne økningen på 26 %, er nesten dobbelt så høy som blant befolkningen generelt. 

For befolkningen generelt har også tiltroen til egen matmakt økt, men markant mindre (15 %)

- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. Og her ser det ut som folk i Nord-Norge virkelig har skjønt det, sier Nina Sundqvist administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Korona-effekt

Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.

Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.

- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for folk. Jeg heier på den bevisste nordnorske forbruker, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen

Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Størst økning i tro på egen forbrukermakt i matbutikken blant Nordlendinger. Kilde: Mediacom Insight
Størst økning i tro på egen forbrukermakt i matbutikken blant Nordlendinger. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom