Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Nordlendinger har fått økt tro på egen matmakt

Del
Nordnorske forbrukere er de som i størst grad har fått øynene opp for at deres valg i matbutikken betyr noe. Det viser undersøkelser Matmerk har gjort før og under koronakrisen. - Flott at folk i Nord-Norge skjønner at deres valg i butikken er viktig, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk

Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:

"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre arbeidsplasser over hele landet"

Alle norske forbrukere opplever økt matmakt, men de som har fått størst økning i troen på at at deres valg i butikken betyr noe for norske arbeidsplasser, det er de nordnorske forbrukerne.

26% økning i tro på egen matmakt i Nord-Norge

Nordlendingene fått økt tro på at det de handler i matbutikken er med på å sikre arbeidsplasser over hele landet. I april svarte 50 % i Nord-Norge at de mente at deres forbrukermakt betydde mye for antall arbeidsplasser. I april var dette økt til 76%. Denne økningen på 26 %, er nesten dobbelt så høy som blant befolkningen generelt. 

For befolkningen generelt har også tiltroen til egen matmakt økt, men markant mindre (15 %)

- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. Og her ser det ut som folk i Nord-Norge virkelig har skjønt det, sier Nina Sundqvist administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Korona-effekt

Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.

Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.

- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for folk. Jeg heier på den bevisste nordnorske forbruker, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen

Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Lokal ost fra Aaland gård i Lofoten. Forbrukere i Nord-Norge opplever økt forbrukermakt. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Størst økning i tro på egen forbrukermakt i matbutikken blant Nordlendinger. Kilde: Mediacom Insight
Størst økning i tro på egen forbrukermakt i matbutikken blant Nordlendinger. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye