Knowit AS

Nordisk SaaS-samarbeid utfordrer leverandører av kjernebanktjenester

Dploy, fra det norske digitaliseringsfirmaet Knowit, har gått sammen med Mambu om å levere en skybasert plattform for banktjenester som skal konkurrere med etablerte leverandører i Norden.

Den nye plattformen skal tilby et komplett utvalg av tjenester innen bank og finans og bidra til Dploy og Mambus mål om å bli regionsledende innen finansteknologi og forbedring av brukeropplevelse. Den vil kunne støtte både tradisjonelle finansinstitusjoner og digitale utfordrere, i tillegg til aktører innen finansteknologi og detaljhandel, teleselskaper og andre.

Med sin skyløsning betjener Mambus ledende globale plattform over 49 millioner sluttbrukere per dag, og over 200 banker og finansinstitusjoner verden over er kunder. Selskapet har vært aktivt i regionen siden 2016, og mange kunder er fra Norden. Blant kundene kan nevnes Fixura, Folkefinans AS, kompassbank og P.F.C.

En av de vanligste og mest alvorlige utfordringene med dagens kjernebankplattformer er at bankene er låst til monolittiske eller tradisjonsbundne miljøer. Dette setter dem ute av stand til å tilpasse seg når markedet krever nye, brukervennlige løsninger.

Rolf Kleppestø, teknologisjef i Knowit Dploy, forteller: «Samarbeidet med Mambu betyr at bankene nå kan utnytte kraften og potensialet i skyteknologi og hele tiden gjøre forbedringer som bidrar til at de forblir konkurransedyktige og klare for et marked og en brukeropplevelse i stadig endring.»

Koronapandemien har også akselerert behovet for digitalisering i finansbransjen, i tillegg til at det er viktig å levere gode opplevelser til sluttbrukerne. Samarbeidet mellom Knowit og Mambu kan bidra til å løse dette problemet.

Ved å koble sammen Knowits Dploy-løsning og Mambus plattform oppnår vi en friksjonsfri, sammenhengende digital bankopplevelse som kan tilpasses kundens behov helt fra begynnelsen. Kundene får mulighet til å få både front- og kjerneløsninger som er svært konfigurerbare, raske å implementere og sikre, og som gir en brukeropplevelse som er tilpasset den enkeltes behov i det daglige.

Plattformen gjør at finansinstitusjoner kan tilby strømlinjeformede automatiserte kundereiser og kortere ledetid for nye produkter uten at det går ut over kundeopplevelsen. Distribusjon av kjernebanktjenester med ren SaaS-teknologi gjør det enklere en noensinne å integrere nye tjenester som kommer sluttbrukerne til gode.

Dploy fra Knowit brukes allerede av nordiske banker i dag og kan håndtere all digital onboarding og ethvert finansprodukt automatisk.

Bent Winkel, direktør for Norden i Mambu, sier: «Dette samarbeidet kommer i stand på et tidspunkt som er spennende for bankbransjen, for fleksibilitet er i ferd med å bli avgjørende for suksess. Ved å inngå partnerskap med Knowit gir Mambu Dploy tilgang til den teknologien som trengs for å strømlinjeforme kundereisen og forbedre kundeopplevelsen, samtidig som det styrker Dploys posisjon i Norden.

Om Dploy fra Knowit

Knowit er et nordisk kraftsentrum for fremtidens digitale løsninger. Visjonen vår er å skape et bærekraftig og menneskevennlig samfunn gjennom digitalisering og innovasjon. Dploy er en modulbasert skalerbar teknologiplattform der alle kredittprosesser er digitalisert og automatisert, og den er rettet mot kunder, partnere og internt i banker og finansinstitusjoner.

Knowit har rundt regnet 3800 medarbeidere i Norden, Tyskland og Polen, og ved å kombinere IT, design og kommunikasjon skaper vi digitale muligheter og langsiktig verdi for kundene våre.

Om Mambu

Mambu er verdens eneste virkelig skybaserte SaaS-plattform for banktjenester. Mambu ble lansert i 2011 og gjør det raskt å designe og bygge så godt som ethvert finanstilbud for banker uansett størrelse, långivere, finansteknologibedrifter, forhandlere, telefonselskaper og andre. Vår unike «komposisjonsbaserte» tilnærming innebærer at uavhengige komponenter, systemer og sammenkoblingsmoduler kan settes sammen på en hvilken som helst måte for å oppfylle forretningsbehov og sluttbrukernes krav. Mambu har 700 medarbeidere som hjelper 200 kunder i over 65 land – blant annet N26, OakNorth, Tandem, ABN AMRO, Bank Islam og Orange Bank.www.mambu.com

Mediehenvendelser:

jg@knowit.no Jan Georg Lehmann tlf 93 43 00 00

Om Knowit AS

Knowit AS
Nøstegaten 58

Følg pressemeldinger fra Knowit AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Knowit AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Knowit AS