Nord-Norges største samferdselsprosjekt får snart entreprenør
Vedtaket om å bygge ut veien ble vedtatt i Stortinget tirsdag 11. mai. Det er startskuddet for Statens vegvesens jakt på entreprenør. De kommer derfor til å lyse ut kontrakten for bygging og drift av prosjektet i løpet av mai.
Statens vegvesen legger opp til at byggingen kan starte i 2023. Da kan veien være klar i 2029.
Klimavennlig bygging
Prosjektet er et av Statens vegvesens fire pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser.
- Vi la fram en handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser i januar. Den er et viktig skritt for Norge på veien mot målet om å bli et lavutslippssamfunn. Det blir veldig spennende å følge utbyggingen av Hålogalandsveien som et av disse pilotprosjektene, sier Hareide.
Mer om prosjektet:
- Det offisielle navnet er E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt. Omtales som E10 Hålogalandsveien.
- 82 kilometer vei skal bygges ut: 35 km ny vei i eksisterende trase, 20 km vei i ny trase og 27 km i tunneler
- Ny vei er 30 kilometer kortere enn dagens
- Nesten 40 minutters reisetidsreduksjon
- Byggingen av veien vil koste om lag 9,3 milliarder kroner
- Skal bygges ut som et OPS-prosjektet. Det betyr at entreprenøren bygger veien og deretter drifter og vedlikeholder i 25 år. Totalt settes det av 18,3 milliarder kroner for hele perioden.
Nøkkelord
Bilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vil etablere et nasjonalt kjøreseddelregister22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og Politidirektoratet har, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, utredet muligheten for å etablere et nasjonalt kjøreseddelregister.
Fortsetter arbeidet mot sosial dumping: Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Nå kan utvalgte vogntog frakte mer16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
