Nord-Norges største samferdselsprosjekt får snart entreprenør
Vedtaket om å bygge ut veien ble vedtatt i Stortinget tirsdag 11. mai. Det er startskuddet for Statens vegvesens jakt på entreprenør. De kommer derfor til å lyse ut kontrakten for bygging og drift av prosjektet i løpet av mai.
Statens vegvesen legger opp til at byggingen kan starte i 2023. Da kan veien være klar i 2029.
Klimavennlig bygging
Prosjektet er et av Statens vegvesens fire pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser.
- Vi la fram en handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser i januar. Den er et viktig skritt for Norge på veien mot målet om å bli et lavutslippssamfunn. Det blir veldig spennende å følge utbyggingen av Hålogalandsveien som et av disse pilotprosjektene, sier Hareide.
Mer om prosjektet:
- Det offisielle navnet er E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt. Omtales som E10 Hålogalandsveien.
- 82 kilometer vei skal bygges ut: 35 km ny vei i eksisterende trase, 20 km vei i ny trase og 27 km i tunneler
- Ny vei er 30 kilometer kortere enn dagens
- Nesten 40 minutters reisetidsreduksjon
- Byggingen av veien vil koste om lag 9,3 milliarder kroner
- Skal bygges ut som et OPS-prosjektet. Det betyr at entreprenøren bygger veien og deretter drifter og vedlikeholder i 25 år. Totalt settes det av 18,3 milliarder kroner for hele perioden.
Nøkkelord
Bilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom