Nominert til Nobels fredspris

Vi i Ungt Entreprenørskap er utrolig stolte over å bli nominert til Nobels fredspris sammen med vårt internasjonale nettverk i JA Worldwide. I mer enn 110 land gir vi unge kompetanse og ferdigheter til å bygge fremtidens samfunn. Det er en stor ære å få anerkjennelse for at vårt arbeid bidrar til en mer fredelig verden.

Vårt entreprenørskapsarbeid i skolen anerkjennes som fredsarbeid.

Fred oppnås når unge får muligheter

Nobels fredspris deles ut av Den norske Nobelkomiteen den 10. desember 2022. Fristen for å nominere gikk ut i går, 31. januar. Grete Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, var veldig begeistret for nominasjonen.  – Vi er utrolig glade og stolte over at vårt internasjonale nettverk i JA Worldwide får denne anerkjennelsen. Ungt Entreprenørskap og våre søsterorganisasjoner internasjonalt jobber for å gi unge kompetanse og ferdigheter til å bygge en bærekraftig fremtid for seg selv og andre, og bidrar til å skape verdier for samfunnet. Fred oppnås når unge får muligheter, og det er en stor ære for oss å få anerkjennelse sammen med andre verdige nominerte som bidrar til en mer fredelig verden.

Nominert av en som selv har opplevd magien

Hvem som har nominert er hemmelig i 50 år, men det er ikke hvem som helst som kan nominere. Her kan du se kriteriene for hvem som kan nominere til Nobels fredspris. Vi vet det er en person som selv har opplevd de unges energi og bidrag gjennom juryarbeid på ett av våre (JA) arrangementer. Personen ble dypt imponert over vår globale rekkevidde og måten vi jobber med mangfold blant ungdom. Gjennom våre programmer ser unge over hele verden at de kan bidra til å endre samfunnet sitt til noe bedre hvor menneskers potensiale kan blomstre dette bidrar til fred.

Vi gir unge verktøy til å se muligheter og gjøre noe med dem, og i dag ble dette anerkjent som fredsarbeid. Vår rolle som brobygger mellom skole og arbeidsliv er viktig for at unge skal se mulighetene i sitt lokalsamfunn. JA-nettverket over hele verden jobber sammen om dette, og vi er da blant de største aktørene som påvirker sosiale forhold i positiv retning. Derfor er vi altså nå nominert til Nobels fredspris, sier Grete Nykkelmo.

Økonomisk stabilitet er en forutsetning

I århundrer har arbeidsledighet og fattigdom ført til politisk ustabilitet, vold og krig. Økonomisk stabilitet er en viktig forutsetning for fred. Ved å styrke unges kompetanse på alle kontinenter og la de oppleve at de kan endre samfunnet til noe bedre og mer bærekraftig, også gjennom en pandemi, jobber JA-nettverket for fred.

Asheesh Advani, administrerende direktør i JA Worldwide, delte sine tanker til nominasjonen. – Peace is only possible when youth in all countries and regions have economic empowerment. JA Worldwide is honored to receive this nomination and will continue our work to enable all young people to have the skillset and mindset to build thriving communities. Our primary hope for solving the world’s most complex problems rests in the young people of today who will be the leaders of tomorrow.”

Det er en stor ære for oss å få anerkjennelse for at vårt arbeid bidrar til en mer fredelig verden.  Takk!

Fakta om Ungt Entreprenørskap

Innovatører trengs overalt!

Våre programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger vi bro mellom teori og praksis, og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.

Vi har programmer fra grunnskole til høyre utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi. Les mer om våre programmer her.

Ønsker du en lokal vinkling på saken? Ta kontakt med daglig leder i Ungt Entreprenørskap i ditt fylke. Her finner du kontaktinformasjon.

Vårt entreprenørskapsarbeid i skolen anerkjennes som fredsarbeid.
Vår rolle som brobygger mellom skole og arbeidsliv er avgjørende for at unge skal se mulighetene i lokalsamfunnet.
Ungt Entreprenørskap og våre søsterorganisasjoner internasjonalt jobber for å gi unge kompetanse og ferdigheter til å bygge en bærekraftig fremtidfor seg selv og andre, og bidrar til å skape verdier for samfunnet. Dette er en stor ære, sier Grete Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.
Asheesh Advani, administrerendedirektør i JA Worldwide.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.

Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret2.5.2022 21:49:17 CEST | Pressemelding

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo

Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nord-Norge tildeler utviklingsmidler til Ungt Entreprenørskap sitt økonomiprogram - “Sjef i eget liv!”6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

En viktig forutsetning for å ha et bra liv er å ha orden på privatøkonomien. Derfor er nå personlig økonomi inne i læreplanene i skolen, noe som har medført økt etterspørsel etter læremidler innen dette temaet. Ungt Entreprenørskap sitt program “Sjef i eget liv” for videregående skole skal nå pusses og tilpasses dagens behov, og Sparebank1 SMN og Sparebank1 Nord-Norge har gått inn som partnere og tildeler midler til prosjektet. Ved nyttår lanseres nytt og tilpasset program i personlig økonomi for videregående skole.