Nominer til Jenteprisen 2019

Plan International Norge åpner opp for nominasjoner til årets Jentepris. – Dette er en viktig pris, og vi håper på mange gode kandidater, sier generalsekretær Kari Helene Partapuoli.

Jenteprisen deles ut til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden.
- I fjor fikk vi rundt 40 nominasjoner og vi håper på enda flere i år, sier Kari Helene Partapuoli.

Slik kåres vinneren

Alle står fritt til å nominere så fremt de ikke er i familie eller i nær relasjon med kandidaten. Nominasjoner meldes inn på www.plan-norge.no/jenteprisen/nominere med en kort begrunnelse. Siste frist for å nominere kandidater er 13. september.

Samtlige kandidater blir vurdert av en uavhengig jury som offentliggjør vinneren på en offisiell prisutdeling på FNs jentedag 11. oktober.

Juryens medlemmer:

• Navjot Sandhu (leder) – styreleder i Minotenk
  • Reidar Hjermann – psykolog og tidligere barneombud
  • Akhtar Chaudhry - seniorrådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og tidligere stortingsrepresentant
  • Hege Yli Melhus Ask - konsernsjef i NHST Media Group
  • Emilie Beck – programleder for Aftenposten-serien STUCK
  • Agnes Nordvik – juniorrådgiver i Ungdommens rettighetsorgan (URO) i Plan

Den åttende Jenteprisen i rekken

Jenteprisen har blitt delt ut hvert år siden 2012. Tidligere vinnere av Jenteprisen er:

2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder på nett.
2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner
2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken
2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper
2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer
2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret
2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse

Jenteprisen 2018 gikk til Mia Landsem for hennes kamp mot ulovlig deling av private bilder på nett.

– Det betyr mye for meg å få en slik pris, men det betyr mest for saken. Over 90 prosent av ofrene for spredning av nakenbilder på nett er kvinner. Det er en ukultur blant gutta, og det er viktig å endre holdningene til de som synes dette er greit, sa Mia Landsem etter å ha blitt tildelt prisen.

Viktig pris

– Jenteprisen har blitt en viktig pris for å løfte frem dem som utgjør en forskjell for jenters rettigheter og jenters situasjon. På FNs jentedag skal vi hedre en verdig prisvinner og samtidig gi honnør til alle som gjør en ekstra innsats for at jenter skal være trygge og frie, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Jenteprisen 2019 deles ut på Parkteatret i Oslo 11. oktober i samarbeid med Costume, Parkteatret og Gyro.

Kari Helene Partuoli, generalsekretær i Plan International Norge.