Nok Black Friday?

Nordmenn dro kortet for 3,7 milliarder på Black Friday i 2018. Flere tar til motmæle og det dukker stadig opp nye initiativ; Green Week, Anti-Black Friday og Den store strammedagen. Har vi rett og slett fått nok?
Å kunne hjerte- og lungeredning kan være avgjørende i forbindelse med drukningsulykker.

Vi bruker mye penger på oss selv, men vi er også gavmilde. Norske organisasjoner samler inn over 19 milliarder kroner inkludert tilskudd. Åtte av ti nordmenn har gitt penger til en organisasjon i løpet av de tre siste årene. Nyvinningen Giving Tuesday fanger nordmenn sitt hjerte.

Giving Tuesday er en internasjonal dag for å feire givergleden og er i år 3. desember. Man kan gi av det man har; tid, klær, penger, signere en underskriftskampanje eller donere blod til blodbanken.

Ned med forbruk, opp med generøsitet
Jordas overforbruksdag, eller «Earth Overshoot Day», kommer tidligere for hvert år. Mange kjenner på at de eier for mange ting og ønsker å redusere sitt forbruk. I tillegg vet vi at giverglede øker lykkefølelsen, noe som igjen kan igangsette mer generøsitet. Står verden samlet om dette kan det få ringvirkninger over landegrenser.

–  I en verden som fokuserer på hva som gjør oss ulike, er generøsitet noe som samler folk av alle raser, religioner, samfunnslag og politiske oppfatninger. Å dele, være generøs, er en kraft vi har som enkeltpersoner og som kan føre til positive endringer i et annet menneskes liv.

– På Giving Tuesday kan du gi tid, engasjement, penger, klær, blod – hva som helst. På denne dagen går fokuset vekk fra deg selv og over på gode formål, sier Solfrid Bøe, ansvarlig for privat innsamling i Redningsselskapet.

På Giving Tuesday fokuserer Redningsselskapet på å gi vekk gratis opplæring innen førstehjelp.

– Å kunne førstehjelp er avgjørende for våre ansatte og frivillige på redningsskøytene. Samtidig mener vi at alle bør ha mer kunnskap om grunnleggende førstehjelp, og særlig hjerte- og lungeredning. Gjennom kurs og opplæring vil vi bidra til at folk er bedre rustet når de opplever en ulykke, sier Bøe.

I år som i fjor inviterer Redningsselskapets til gratis opplæring for publikum og ansatte der vi har kontorer, til å få prøve både hjertestarter og manuell hjerte- og lungeredning på øvingsdukker.

Du kan møte oss i Oslo, Tønsberg, Bodø, Tromsø, Båtsfjord, Hammerfest.

– Vi har også en innsamling på Facebook, der bidragene går til innkjøp av hjertestartere og «Little Ann»-dukker som vi både kan øve på selv og bruke under kurs, sier Bøe.

En bukett med aktiviteter
– Dette er ikke én innsamlingsaksjon, men en hel bukett av aktiviteter. Og vi ser at det brer om seg. Dette er en dag absolutt alle kan bli med på, sier en entusiastisk Bøe.

I år er en rekke organisasjoner og bedrifter med på Giving Tuesday: Mental Helse, Dyrebeskyttelsen Norge, Den Norske Israelsmisjon, Kirkens Nødhjelp, WWF Verdens naturfond, Redningsselskapet, Frelsesarmeen, Star for Life Norge, Norges Astma- og Allergiforbund, Sykehusklovnene, FORUT, Varmestuens Venner, NMS, Voksne for Barn, Kreftforeningen, Redd Barna, KFUK-KFUM Norge, Nasjonalforeningen for folkehelsen Normisjon, Kirkens SOS, Andvord Grafisk, Winorg, ProFundo, Gi bort Dagen, Bookis med fler.

Fakta om Giving Tuesday
Giving Tuesday startet i 2012 i New York som en naturlig følge av Thanksgiving og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday. På syv år har det rukket å spre seg til over 100 land.

• Giving Tuesday kom til Norge for første gang i 2017. Norges Innsamlingsråd, Nordic Screens og Puzzel var initiativtakere.
  • Norges Innsamlingsråd er nasjonal koordinator for Giving Tuesday i Norge.
  • Norges Innsamlingsråd er en bransjeorganisasjon med over 100 organisasjoner som alle driver med innsamling i Norge.
  • Alle kan være med – privatpersoner, organisasjoner, sosiale entreprenører, bedrifter og kommuner.

Kilder:

Posten Bring, Rapport – Givertrender 2019.

Fundraisingrapporten 2018 – Deloitte

www.givingtuesday.no

www.givingtuesday.org

Rapport: A neural link between generosity and happiness

Redningsselskapets mannskaper trener førstehjelp med jevne mellomrom.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær medlemsorganisasjon. Vi jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen.