NM-veka byr opp til idretts- og kulturfest i Skien 22.- 26. juni

Norges idrettsforbund, Norsk Tipping og NRK inviterer til NM-veka i Skien 22.- 26. juni. Over 30 idretter og 30 ulike kulturarrangement, inkludert en gratiskonsert med Nico & Vinz lørdag kveld, vil gjøre Skien til byen du må besøke i løpet av disse fem dagene.

22-26. juni er det duket for idrettsfest i Skien. Følg NM-veka direkte på NRK. Foto: Geir Owe Fredheim

Idrettspresident Berit Kjøll oppfordrer spesielt folk i Vestfold og Telemark til å ta turen.

– Konseptet NM-veka er en fantastisk mulighet norsk idrett har til å vise frem mangfoldet av idretter, og samtidig en flott mulighet for publikum til å bli bedre kjent med idrettene. 16 særforbund deltar med 30 ulike idretter og 1850 utøvere. Åtte kongepokaler skal deles ut, så det er nok idrett å få med seg, sier Kjøll.

NRKs største produksjon
Det er også mulighet for å få med seg mesterskapet selv om man ikke bor i Grenlandsområdet da store deler av arrangementet sendes dirkete og i opptak på NRK. NM-veka er NRKs største produksjon i 2022, og de skal formidle idrettsgleden til hele Norge med over 50 timer fra de fem dagene med idrett.

NM-veka ble arrangert for første gang i Stavanger 2018, før byen igjen påtok seg ansvaret for 2019-arrangementet. I 2020 var NM-veka innom Hamar i litt redusert størrelse på grunn av koronapandemien, mens Sarpsborg var vertskap i 2021. Tidenes første vinter-utgave av NM-veka ble arrangert i Bergen og på Voss i mars i år.

Enormt idretts- og kulturprogram
Nå er turen kommet til idrettsbyen Skien.

– Endelig nærmere det seg! Vestfold og Telemark idrettskrets, sammen med gode samarbeidspartnere, er i innspurten med forberedelsene og ser med stor entusiasme frem til å være vertskap for NM-veka. Dette er det største idrettsarrangementet som er avholdt i vår region på mange år, og alle involverte er mer enn klare for det som vil bli en idretts- og folkefest med Skien som vertsby, sier Sondre Fjelldalen, organisasjonssjef i Vestfold og Telemark idrettskrets.

Gratiskonsert med Nico & Vinz
Han sier det ikke bare er idrett som vil være et trekkplaster i løpet av NM-veka.

– Det skal avholdes 30 kulturarrangementer i løpet av disse dagene, som toppes med en gratiskonsert med Nico & Vinz lørdag kveld på Handelstorget. Vi er sikre på å tilfredsstille et stort og bredt publikum i alle aldre, sier Fjelldalen.

– Hva ser du mest frem til selv?

– Personlig ser jeg spesielt frem til de actionfylte motoriserte idrettsgrenene til vanns, lands og i luften. Og ikke minst gleder jeg meg til lanseringen av vår egen NM-veka-låt som jeg regner med blir en landeplage i tiden fremover.

Ønsker du å dekke NM-veka i Skien?
Medieakkreditering kan hentes på NM-vekas stevnekontor på Arkaden Skien Storsenter fra og med tirsdag. Åpningstider er fra kl. 10-20. Det er ikke nødvendig for journalister/fotografer å registrere seg på forhånd, men et pressekort eller lignende må fremvises når akkreditering hentes.

Les mer om NM-veka i Skien