NITO varsler streik - rundt 200 ingeniører blir tatt ut i første runde

- En streik blant ingeniørene i industrien vil selvsagt bli merkbar, selv med relativt få ute i streik. Prosjekter vil stoppe opp og nye oppdrag vil bli satt på vent, sier Tom Helmer Christoffersen, leder for NITO Privat.

NITO varsler streik - rundt 200 ingeniører blir tatt ut i første runde. Foto: NITO.

Det kan bli streik i ni bedrifter dersom det ikke blir enighet hos Riksmekleren. Meklingsfristen er midnatt 17. november, og vil omfatte rundt 200 NITO-medlemmer i følgende bedrifter:

• Nexans Norway AS Avd Fabrikk Halden
  • Nexans Norway AS Hovedkontor, Oslo
  • Viking Life-Saving Equipment Norge AS Avd Straume
  • Karsten Moholt AS, Askøy
  • I tillegg vil enkeltmedlemmer bli tatt ut i Telenor, Aker Solutions, Aibel, Evry og FMC Kongsberg Subsea

Rask opptrapping

- Vi har tatt ut et moderat antall medlemmer i første omgang, men vil selvsagt vurdere opptrapping ganske raskt, sier Tom Helmer Christoffersen, leder for NITO Privat.

Han framholder at de ikke ønsker å ramme andre enn arbeidsgiverne, og at målet er å verne tredjepart.

Krever å få forhandle for alle medlemmer

Striden står om forhandlingsrett for medlemmer ute i bedriftene, og handler ikke om lønnstillegg.

- Vi ber ikke om én krone, men vi ber om retten til å kunne representere alle våre medlemmer ute i de ulike bedriftene, forklarer Christoffersen.

- I dag er det slik at en del bedrifter sier at visse medlemsgrupper eller enkeltmedlemmer av ulike årsaker ikke skal være omfattet av tariffavtalen vår. De blir dermed heller ikke en del av de forhandlingene våre tillitsvalgte har med ledelsen. Det kan vi rett og slett ikke finne oss i.

Til sammen jobber det rundt 20.500 NITO-medlemmer i bedrifter tilknyttet NHO. Alle disse står i fare for å bli tatt ut i streik hvis streiken trappes opp.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 91 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.

Frykter framtidig mangel på bioingeniører8.10.2020 10:45:31 CESTPressemelding

NITO mener at regjeringen fortsatt mangler et langsiktig perspektivet på bemanning i helsetjenesten og etterlyser at dette adresseres i statsbudsjettet. - Koronapandemien har vist hvor viktig det er å ha tilstrekkelig kapasitet i alle ledd i helsetjenesten. Bioingeniørene er en sentral del av helseberedskapen, og vi har over flere år formidlet en bekymring om framtidig mangel på denne faggruppen, sier presidenten i NITO.