NITO krever likelønnskommisjon

- Det er på tide med en ny likelønnskommisjon, sier Trond Markussen, president i NITO.
Trond Markussen, president i NITO

I forbindelse med likelønnsdagen har NITO sendt brev til statsrådene Marte Mjøs Persen og Anette Trettebergstuen hvor man tar opp behovet for en ny partssammensatt likelønnskommisjon. En slik kommisjon har vært nedsatt før, men det har nå gått 14 år siden kommisjonen la frem sine funn og forslag til tiltak.

- Vi må være ærlige på at forrige rapport aldri ble fulgt opp og situasjonen er så å si like ille i dag. Det tar for lang tid å tette lønnsgapet hvis vi fortsetter slik. Vi har derfor bedt regjeringen nedsette en ny kommisjon som kan foreslå nødvendige tiltak for framtiden, sier Markussen.

NITO mener at kommisjonen bør se nærmere på årsakene til det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og nødvendige tiltak. En kommisjon kan bidra til å identifisere treffsikre tiltak og komplettere systemene for lønnsdannelse.

Markussen understreker at en ny rapport fra en likelønnskommisjon må få konsekvenser og ikke bare havne i en skuff.

- Norge er kanskje et av vedens mest likestilte land, men vi har også forbedringspotensial. Vi kan ikke fortsette å godta at vi har såpass store lønns- og pensjonsforskjeller i arbeidslivet. Vi må komme dit at alle arbeidstakere, uavhengig av kjønn, omfattes av en lønnspolitikk der lønn er et viktig personalpolitisk virkemiddel, og hvor utdanning, kompetanse, ansvar og innsats belønnes, sier Markussen.

Trond Markussen, president i NITO

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.