Nina Solli blir ny administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL)

Nina Solli er ansatt som ny administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL). Hun kommer fra rollen som regiondirektør i NHO Viken Oslo.

Nina Solli er ansatt som ny administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL). Foto: NHO /Eva Helene Storm Hanssen

Nina Solli har jobbet i kommunikasjonsbransjen, og har bred erfaring fra ulike roller i NHO i mer enn 20 år. Hun har hatt ansvar for flere store NHO-prosjekter, og de siste 10 årene har hun vært regiondirektør for NHOs største region, Oslo og Akershus som for tre år siden ble til NHO Viken Oslo, hvor ogsåØstfold og Buskerud ble en del av regionen.

Solli er utdannet sivilmarkedsfører, i tillegg har hun tatt Master of Management-program i kommunikasjon, organisasjonspsykologi og ledelse.

– Vi er veldig glade for å få med Nina Solli på laget i BNL. Med Solli får BNL en solid leder med verdifull kommunikasjons- og organisasjonserfaring, samt strategisk og operativ kunnskap innenfor helt sentrale områder for vår næring som klima, miljø, samferdsel og kompetanse, sier Haakon Tronrud, styreleder i BNL. – I tillegg har hun hatt mye medlemskontakt med våre bedrifter og kjenner godt til deres hverdag og behov, noe som er en stor fordel, legger han til.

– Jeg er takknemlig for tilliten og glad for at jeg får denne muligheten. Byggenæringen er en spennende næring og helt avgjørende for at vi skal lykkes i det grønne skiftet. Hele næringslivet er i omstilling. Vi må få ned klimautslippene, vi må tette kompetansegapet, øke innovasjonstakten, og vi må jobbe for å inkludere flere som står utenfor arbeidslivet. Her ligger det mange spennende muligheter som jeg gleder meg til å ta fatt på, sier Solli.

– Først og fremst vil jeg gratulere Nina Solli med ny jobb og takke henne for den gode innsatsen i tiden hun har hatt hos oss.  BNL representerer bedrifter i hele landet som vil være viktige jobbskapingsmotorer. Slik jeg kjenner henne, er jeg sikker på at hun har gode forutsetninger til å fylle rollen til å bli en viktig pådriver i fremtidens jobbskaping, verdiskaping og bærekraftig utvikling. Dette vil komme medlemmene til gode, sier Ole Erik Almlid, adm.dir. i NHO.

Nina Solli tiltrer stillingen 29. november 2021

Nye prognoser juni 2021: Veksten fremover avhenger av oppsving i anlegg25.6.2021 10:41:27 CEST | Pressemelding

BNLs markedsrapport for 2021 utarbeidet av Prognosesenteret viser at de ulike markedene har klart seg bedre enn fryktet gjennom pandemien, og prognosene viser vekst. – Veksten fremover avhenger imidlertid av det forventede oppsvinget for anlegg. Det stor usikkerhet rundt dette, selv om oppdatert prosjektinformasjon viser et oppsving, sier Jørgen Leegaard, samfunnspolitisk direktør i BNL.

BNL anbefaler bedriftene i byggenæringen å ta Smittestopp-appen i bruk19.2.2021 07:51:16 CET | Pressemelding

Byggenæringens Landsforening (BNL) er opptatt å sørge for å holde hjulene i gang i byggenæringen samtidig som vi skal bidra til å forhindre smittespredning. – BNL oppfordrer nå alle som jobber i bedrifter og ansatte til å laste ned den nye versjonen av Smittestopp-appen fra Folkehelseinstituttet. Dette er et svært viktig verktøy som vil bidra til bedre smittesporing, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.