NHF til sivilt søksmål mot staten

Vi kan ikke lenger sitte å se strømprisene fortsette å holde seg på dette nivået og ber nå våre advokater hos Økland & Co DA vurdere om det er juridisk grunnlag for å gå til sivilt søksmål mot Staten. I helgen avholdt NHF sitt strategimøte hvor strømsaken naturlig nok også lå på vårt bord. Det var et enstemmig styre som ba om å få saken vurdert.

For å få til en endring på de høye strømprisene ser vi ingen annen mulighet enn å gå til sivilt erstatningssøksmål mot staten, sier leder i NHF Trond G. Hagen.

Helt siden i fjor høst har vi gjort mange henvendelser og forsøkt å komme i dialog med de ulike instanser og beslutningsmyndigheter. I den grad svarene har kommet er de hver eneste gang avvikende fra tidligere svar. Det tar vi som et tegn på at vi her har en god sak, sier Hagen.

Vi ser, og forstår, at dette ikke er en enkel sak for noen, men slik dette utvikler seg ser vi ingen annen råd enn å vurdere søksmål.

Det er også viktig å legge til, at en nylig avholdt undersøkelse viste at eiere av fritidsboliger var svært tilbakeholdne med strømforforbruket og mange melder at utelys slukkes permanent. Gjennomsnitt forbruk av strøm på en hytte ligger på rundt 8000 kWh pr år, mens staten har satt en maks grense på 5000 kWh pr måned, pr bolig!
Vi vil forsiktig antyde at man har hatt begrenset med regnekunnskaper, og strømstøtten burde såledses vært inkalkulert i fritidsboliger.

Etter vår mening har staten brutt en rekke av sine egne lover og forskrifter, hvorvi bla kan nevne:

Lover:

• Vannfallsrettighetsloven
  • Vassdragsreguleringsloven
  • Pristiltaksloven
  • Energiloven
  • Avtaleloven

Forskrifter:

• Forskrift om sikkerhet og beredskap i kraftforsyningen
  • Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer

EØS - avtalen: Norge gir anledning til å begrense norsk eksport av strøm gjennom:

• Artikkel 13 som åpner for restriksjoner på import, eksport og transitt for å verne om den offentlige orden, dyr og menneskers liv og helse m.m.
  • Artikkel 24 - som er spesielt for energisektoren
  • Artikkel 112 gir rett til ensidige norske tiltak «når alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter er i ferd med å oppstå i en sektor eller innen et distrikt».

Bilder

Om Norges Hytteforbund

Billingstadsletta 25
1396 Billingstad

Norges Hytteforbund har siden oppstarten i 1971 tatt opp hyttepolitiske saker og fungert som høringsinstans for saker fra myndighetene. Med over 370 velforeninger, samt tusenvis av individuelle medlemmer har vi tyngde i diskusjoner med det offentlige.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Hytteforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Vedrørende brudd på grunnlovens § 98 om forskjellsbehandling19.9.2022 07:15:00 CEST | Pressemelding

Norges Hytteforbund varslet tidligere i høst at de vurderer å stevne staten for manglende strømstøtte til fritidsboliger. Økland & Co som er vår samarbeidspartner i denne saken mener nå at det kan være grunnlag for å gå videre med bakgrunn i grunnlovens § 98 som omhandler forskjellsbehandling, sier leder i Norges Hytteforbund Trond G. Hagen, og refererer til brevet de akkurat har sendt Statsministerens kontor og Finansdepartementet.

Tokke kåret til Årets hyttekommune 202230.8.2022 14:18:00 CEST | Pressemelding

Hvert år velger Norsk Hyttelag ut en hyttekommune som får æren av å bli "Årets hyttekommune". I 2022 går hederen til Tokke i Telemark. Tokke har gjennom flere år vist at de ønsker å være en attraktiv kommune for hyttefolket, og de har også valgt å likebehandle hytteeiere og kommunens øvrige innbyggere. – Dermed var det aldri noen tvil om hvor årets pris skulle havne, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.