Netto nullutslipp - hvordan kan virksomheter bidra?

Hva kan din virksomhet eller organisasjon gjøre for å bidra til netto nullutslipp? En ny veileder fra ISO kan være et verktøy for beslutningstakere og alle som jobber for å redusere klimagassutslipp. Veilederen blir presentert på et frokostmøte 5. desember.
Illustrasjonfoto: Unsplash

Mer enn 1200 eksperter fra rundt 100 land har deltatt i utviklingen av veilederen IWA 42, som gir prinsipper og anbefalinger for hvordan virksomheter og organisasjon skal gå fram for å oppnå netto null klimagassutslipp. Den kan være et verktøy for myndigheter, virksomheter og organisasjoner som effektivt vil bidra i en global innsats for å begrense oppvarmingen til 1,5 °C.

Veilederen ble bestilt av Our 2050 World, som er et globalt samarbeid for å øke innsatsen for netto nullutslipp gjennom standarder. Samarbeidet omfatter ISO, Race to Zero-kampanjen og FNs klimakonvensjons globale innovasjonshub.

Gratis for alle

Veilederen som første gang ble presentert i forbindelse med klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikk, kan brukes på alle nivåer, fra lokale virksomheter til nasjonale myndigheter.

Den er gratis tilgjengelig for norske brukere via Standard Norges nettsider.

Frokostmøte

Veilederen blir presentert på et frokostmøte (digitalt og fysisk) som arrangeres av Skift - Næringslivets klimaledere og Standard Norge mandag 5. desember klokken ni.

På frokostmøtet får du høre:

• Emily Faint fra The British Standards Institution (BSI) som har deltatt i  prosjektledelsen av utviklingen av IWA 42
  • Matilde Angetveit fra Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) som var ungdomsrepresentant i den norske delegasjonen på klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikh
  • Bjørn K. Haugland, administrerende direktør i Skift - Næringslivets klimaledere
  • Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge
  • Knut Jonassen, prosjektleder i Standard Norge