Nettbaserte «trafikksikkerhetsregler» for barn.

Internett er en fantastisk kilde for kunnskap og læring for barn. Men internett har også sine mørke sider. Antallet barn som utsettes for overgrep og utnyttelse på nett er økende. Derfor går teknologiselskaper, myndigheter og frivillige organisasjoner sammen for å utvikle «trafikksikkerhetsregler» på nett, slik at barn kan navigere tryggere i sin digitale hverdag.

I løpet av det neste 1,5 året skal ECPAT Norge (End Child Prostitution and Trafficking Norway) samarbeide med den finske organisasjonen Protect Children og en rekke andre partnere om et internasjonalt "Online Road Safety"-prosjekt som skal bistå til å utvikle barns sikkerhetsferdigheter på internett.

- Ulike typer digitale tjenester er en del av livet vårt, ofte allerede fra barndommen. Det er vår jobb å sikre at hvert barn har et trygt miljø å vokse opp i, både fysisk og på internett. Sier Finnlands Innenriksminister, Maria Ohisalo, som er ambassadør for prosjektet.

Trafikksikkerhet har vært en del av hverdagen vår i flere tiår, og kunnskap om dette har blitt lært bort til barn i ung alder. Norske barn har gode ferdigheter i trafikksikkerhet, men digitale sikkerhetsferdigheter er det klart at barna våre trenger å lære mer om.

Yngre og yngre barn bruker enheter som er koblet til internett. Et viktig element i sikker bruk av disse enhetene er at brukerne har tilstrekkelige ferdigheter til å beskytte seg selv. Gjennom dette prosjektet vil vi utvikle nyttige verktøy for lærere, foreldre, så vel som for barn, som skal lære dem om viktige retningslinjer og sikkerhetstiltak i det digitale miljøet.

Prosjektet har mottatt 1,5 års finansiering fra Google.org.

Det er viktig å styrke sikkerheten til både barn og deres foreldre i det digitale miljøet. På grunn av den økte digitaliseringen av samfunnet vårt trenger barn og unge mer informasjon og bedre ferdigheter for å utnytte mulighetene som internett gir. Vi er glade for å kunne fortelle at "Online Road Safety"-prosjektet er utviklet med finansiering fra Google.org, og på grunn av dette vil Norge og norske barn få gode ferdigheter i å navigere i det digitale miljøet, sier Christine Sørensen, politisk sjef for Google Norge.

Google.org er en ideell organisasjon som ble etablert i 2005. De støtter organisasjoner som håndterer samfunns- og miljøspørsmål med bruk av teknologi, samt organisasjoner som fremmer tilgjengelighet av utdanningsmateriale av høy kvalitet. Hvert år gir Google.org tilskudd verdt 200 millioner amerikanske dollar til ideelle organisasjoner og sosiale virksomheter.

Prosjektet, som inkluderer de nordiske landene og Estland, støttes av en stor gruppe organisasjoner og spesialister, som det finske transport- og kommunikasjonsbyrået Traficoms cybersecurity center, Regional State Administrative Agency (AVI), Fun Academy, en internasjonal organisasjon spesialisert på læremateriell og utdanning i tidlig barndom og Havu Gaming, en e-sportsorganisasjon. Våre internasjonale partnere inkluderer Protect Children fra Finland og Vihjeliin fra Estland. Organisasjoner fra Danmark og Sverige vil bli med på prosjektet senere på våren.

I de kommende ukene vil ECPAT Norge kunngjøre mer om prosjektet, inkludert detaljer om lanseringen. ECPAT Norge ønsker alle interesserte i dette prosjektet velkommen. Gjennom samarbeid med et bredt spekter av partnere tar vi sikte på å gjøre konkrete og langvarige endringer for de yngste brukerne av nettet.

For mer informasjon og intervjuforespørsler, vennligst kontakt:

• Stian Fredrik Skalle, kommunikasjonsansvarlig ECPAT Norge

stianskalle@ecpatnorge.no, +47 994 55 504

• Andrea Lewis Åkerman, fungerende kommunikasjonssjef Google Norge

andrealewis@google.com, +46 763388115

New mail
New mail

97 54 85 85http://www.ecpatnorge.no

Følg saker fra ECPAT Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ECPAT Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ECPAT Norge

Regjeringspartiene øker støtten til ECPATs arbeid for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn6.12.2019 13:43:36 CETPressemelding

Hvert eneste år utsettes millioner av barn for seksuell utnyttelse, og ofte befinner ofrene og overgriperne seg i forskjellige land. Nettet benyttes til deling av overgrepsbilder, seksuell trakassering, grooming og utpressing av barn til å møte overgriperne fysisk i Norge og i utlandet. For å bekjempe disse enorme utfordringene må barn og unge være bedre rustet til å beskytte seg selv og søke hjelp.