Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke

Del

I usikre tider preget av pandemi og krig i Europa ser det ut til at de positive holdningene til norskproduserte matvarer øker. Ifølge en landsrepresentativ holdningsundersøkelse utført i mars i år sier hele 78 % seg enige i at de foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge.

Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke, en økning på 13 prosentpoeng siden november i fjor.
Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke, en økning på 13 prosentpoeng siden november i fjor.

Positive holdninger til norsk mat

Våre holdninger til norskprodusert mat og drikke har vært positive i lang tid. Bevisstheten blant forbrukere om at matvarene som kjøpes helst bør være produsert i Norge ser også ut til å øke når nye kriser inntreffer. I november 2021 var 65 prosent enige i at de foretrekker norskproduserte matvarer, mens tallet økte til 78 prosent i mars 2022. Dette er en økning på hele 13 prosentpoeng.

– En såpass stor økning i de positive holdningene til å kjøpe norskprodusert mat kan tyde på at usikre tider får oss til å tenke mer over hvor viktig norsk matproduksjon er for oss. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn og frisk norsk melk hver dag, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Omtrent selvberget på melk og meieriprodukter i Norge

Selvforsyningsgraden av mat som spises i Norge er ifølge Nibio på 40 % dersom man også tar hensyn til andelen av fôret som importeres. Når det gjelder kjøtt, melk og meieriprodukter er imidlertid selvforsyningsgraden høy.

–Selv om vi har begrensede muligheter til å dyrke korn, grønnsaker og frukt i Norge er vi omtrent selvberget på melk og meieriprodukter. Det er en økning i importandelen når det gjelder ost, men forhåpentligvis vil folk fortsatt velge norske matvarer også i tiden som kommer. Vi ser blant annet at mange gleder seg over mangfoldet av gode norske oster som er en viktig del av norsk matproduksjon, sier Berg Hauge. 

Spørsmål: Hvor uenig eller enig er du i følgende utsagn: Jeg foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge»

Måling november 2021

(1005 respondenter)

Måling i mars 2022

(1015 respondenter)

Enig

65 %

78 %

Verken eller

21 %

16 %

Uenig

13 %

5 %

Vet ikke

1 %

1 %

Undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no)

Kontakter

Bilder

Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke, en økning på 13 prosentpoeng siden november i fjor.
Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke, en økning på 13 prosentpoeng siden november i fjor.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom