Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke
Positive holdninger til norsk mat
Våre holdninger til norskprodusert mat og drikke har vært positive i lang tid. Bevisstheten blant forbrukere om at matvarene som kjøpes helst bør være produsert i Norge ser også ut til å øke når nye kriser inntreffer. I november 2021 var 65 prosent enige i at de foretrekker norskproduserte matvarer, mens tallet økte til 78 prosent i mars 2022. Dette er en økning på hele 13 prosentpoeng.
– En såpass stor økning i de positive holdningene til å kjøpe norskprodusert mat kan tyde på at usikre tider får oss til å tenke mer over hvor viktig norsk matproduksjon er for oss. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn og frisk norsk melk hver dag, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Omtrent selvberget på melk og meieriprodukter i Norge
Selvforsyningsgraden av mat som spises i Norge er ifølge Nibio på 40 % dersom man også tar hensyn til andelen av fôret som importeres. Når det gjelder kjøtt, melk og meieriprodukter er imidlertid selvforsyningsgraden høy.
–Selv om vi har begrensede muligheter til å dyrke korn, grønnsaker og frukt i Norge er vi omtrent selvberget på melk og meieriprodukter. Det er en økning i importandelen når det gjelder ost, men forhåpentligvis vil folk fortsatt velge norske matvarer også i tiden som kommer. Vi ser blant annet at mange gleder seg over mangfoldet av gode norske oster som er en viktig del av norsk matproduksjon, sier Berg Hauge.
Spørsmål: Hvor uenig eller enig er du i følgende utsagn: Jeg foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge»
Måling november 2021 (1005 respondenter) |
Måling i mars 2022 (1015 respondenter) |
|
Enig |
65 % |
78 % |
Verken eller |
21 % |
16 % |
Uenig |
13 % |
5 % |
Vet ikke |
1 % |
1 % |
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no)
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom